Annons:
Etikettkvalsterallergi
Läst 2650 ggr
Zyloon
2013-04-05 23:58

Frågor om kvalsterallergi

Gjorde pricktest i torsdags och det visade sig att jag reagerade på kvalster, men då väldigt lite. Har inte fått några riktiga allergi symptom än. Frågan är då om det kan utveckla sig så att allergin blir värre?

Läste någonstans att det kunde bli det om man utsattes för mycket kvalster och de trivs där det är varmt, fuktigt och mörkt. Mitt rum blev ombyggd innan vi flyttade hit men har använts som garage nere i källaren så just nu har jag inga fönster och det brukar kunna bli väldigt fuktigt och varmt. Borde jag byta rum då och försöka hålla det så kvalsterfritt som möjligt?

Sista frågan är om en allergi kan göra så att man oftare blir sjuk, har nämligen varit förkyld väldigt ofta det senaste med bara ett par veckors mellanrum då jag varit frisk.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Annons:
Staffan-Larsson
2013-04-08 15:17
#1

Din allergi kan utvecklas och bli värre. Du bör därför börja med att byta till ett rum som har lägre luftfuktighet, dvs ett rum med bättre ventilation.

Eftersom du har en kvalsterallergi så ska du försöka undvika att andas in allergipartiklar (allergen) från kvalster.

Två metoder som fungerar är att:

  1. sänka luftfuktigheten i bostaden genom att förbättra vetilationen. Ju lägre luftfuktighet, desto lägre kvalstertillväxt. 
  2. använda allergentäta skydd på kudde, madrass och täcke, så kallade kvalsterskydd. Kvalsterskydd används för att minska risken att andas in kvalsterallergen från sängen. Sängen är den största allergenkällan i hemmet.

Ibland kan allergisymtom från kvalsterallergi misstas för snuva och förkylning, eftersom symtomen för kvalsterallergi är bland annat täppt näsa, nysattaker, rinnande och kliande ögon. Symtom har du framför allt på natten och morgonen.

Upp till toppen
Annons: