Annons:
Etikettöverkänslighet
Läst 3612 ggr
[Lilla Fröken]
4/6/13, 9:46 PM

Kemisk Intolerans

Hej hopp! Är efter ett uppehåll tillbaka som Lilla Fröken (tid Fröken P) Nu undrar jag hur ni med kemisk intolerans har det. Har ni fått just denna diagnos eller har ni den ändå, så att säga :) Nu när det är pollen i luften som lägger grunden för dagen, så blir jag ju ännu känsligare mot kemikalier. på hemmaplan har schampon fått bytas ut, diskmedel mm. Det blir jobbigt att gå i butiker då det är som mest folk, man kommer inte undan stinkbomberna det är ingen överdriven beskrivning., Vad har ni för tips ange detta och när ni ska ut bland folk? Ska resa till Cypern i sig, och fasar redan för flygresan.. Vill inte ha några Via, och Comfort-anhängare som grannar :) Det är trist att behöva oroa sig för allt.

Annons:
Hesat
4/9/13, 3:33 PM
#1

Jag ska själv testa att använda allergi-mask på flygresa om några veckor. Om det är senare än så du ska åka kan jag ge en recension om hur det fungerade. 

Rent allmänt så räkna med att få stå ut med starkt parfymerad kabinpersonal, nya tidningar (trycksvärta), våtservetter (kemisk citrondoft) och överparfymerade passagerare. 

Jag brukar klara korta flygningar om jag sitter vid fönsterplats och har oparfymerad sambo bredvid mig, men hamnar jag vid gången så "förstörs" en dag eller två på semestern. Det är ju helt beroende på hur pass känslig du är, vilka ämnen du reagerar på och hur snabbt du återhämtar dig. Själv reagerar jag mycket på formaldehyd, kemiskt framställda doftämnen, trycksvärta (kimrök) och lite annat smått och gott.

Medarbetare - Halloween.ifokus

[Lilla Fröken]
4/9/13, 3:41 PM
#2

Jag ska åka i aug, så det är ett tag kvar :) Flög senast för tre år sedan och det gick bra. Har bokat platser på planet redan då jag har nära till utgång och wc. Det värsta är parfymer och tvättmedelsdofter. Även en del schampon som Tresemme är bedrövliga. Ser fram emot att få höra om din mask! :)

[Lilla Fröken]
4/9/13, 9:18 PM
#3

Nåt jag är noga (, lite OT) är att ha Lactrase med mig i en liten burk överallt. Att äta något utan detta kan ha en stor förödelse. För kompisen:) a jag åt en jättegod mazarin från Gobitrn med vanilj och blåbär i..utan lactrasen. Gör inte om detta igen kan jag ju säga. :)

mayolica
4/9/13, 11:34 PM
#4

Jag har troligtvis kemisk intolerans,men har inte gjort någon utredning och fått diagnosen.  Jag har väldigt svårt med inomhusluften i lägenheten, måste vädra mycket och kan bli jättesjuk av att det kommer in röklukt, parfym eller andra lukter. 

 Använder bara oparfymerade rengöringsmedel till tvätt städ och personlig hygien. Har egen tvättmaskin inne i lägenheten (den gemensamma tvättstugan på gården stinker parfymerade tvättmedel lång väg)

Vintertid är värst för mej. Julen är hemsk med alla julblommor,glögg o pepparkakor med kanel  och andra lukter. Det kommer in röklukt från skorstenar och  folk tänder mycket doftljus och sånt, det ligger som en dimma över hela bostadsområdet samtidigt som luften är råkall, tung och fuktig på vintern.

Sommarhalvåret är bättre för mej,då är jag utomhus mera och får frisk luft. Kan oxå vädra mera och ha öppet så det känns luftigare inne, luften ute är bättre ,inte så disig och rökig.

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: