laktosfritt
hej.
jag tänkte köpa en glass strut där det stod på framsidan att den var laktosfri, men sen på innehållet står det mjölk, grädde mm.. ska man tolka det som att det är laktosfri mjölk å grädde?
*förvirrad* 🤔
(vet inte vilken grupp, får flyttas rätt om det är så)
Det lär ju vara laktosfri mjölk och grädde, men det låter onekligen lite konstigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 ja visst gör det man vågar ju inte chansa :(
Står det laktosfritt tror jag knappast att det vågar fifflas med det. För det kan företagen åka dit på stenhårt.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
Står det laktosfritt så ska det vara så….
Laktosen är mjölksockret i mjölken och vid laktosfria produkter så tar man bort laktosen (mjölksockret) ofta så tillsätter man oxå Laktasenzym som hjälper kroppen att bryta ner laktos om det skulle finnas några spår kvar av det i laktosfria produkter (pyttesmå mängder)
så det är därför det står mjölk grädde m.m i till exempel glass för man har bara tagit bort en del i mjölken
jag äter själv en del laktosfria produkter och jag reagerar inte på dom
vill man vara helt säker på att det är laktos och även mjölkfritt så finns det även glass m.m som innehåller soja istället
Tofuline heter märket och jag äter gärna oxå deras produkter dom är väldigt goda
#4 Jo det ska ju vara laktosfritt. Men det hade ju inte skadat om dom tydligt skrev "laktosfri mjölk och grädde" i innehållsförteckningen.
Och är man orolig för laktosen så finns det ju faktiskt tabletter för laktosintoleranta.
Utöver Tofu-glass så finns det även havreglass från Oatly som är helt mjölkfri.
#4 oftast brukar det faktiskt stå så och läser man heeeela ingredienslistan hittar man låååångt ner lactasenzym eller liknande.
Tycker inte det är något konstigt med det. Det är ju precis vad det är. 🙂
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
#5 haha ja håller med dig, då blir det ju inge frågetecken om det helt tydligt står så i innehållet
#4 jo vet om tofuline glassen men har nu hittat strutar där det står laktosfritt så är ju kul att få äta som "alla andra" ibland också :D
#7 Du känner till att det finns tabletter med laktosenzym som gör att man kan äta vanlig mjölk och glass å sånt?
Jag tar ett par kapslar Lactrase om jag ska äta glass. Laktosfri glass smakar inte värst bra, typ papper :)
#9 Beror på vilken sort, finns goda sorter med :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Det tycker inte jag :)
#11 Har du smakat exakt alla sorter som finns? 😉
#12 Har du?
Det har jag verkligen inte, men de sorter jag smakat på, det räcker. De har en tråkig, onaturlig smak, som papper. Äcklig på ren svenska :) Jag äter hellre "riktig" glass och tar ett par Lactrase till. De få gånger jag äter glass, då vill jag njuta av den, inte pinas :)
Jag vill äta gräddglass! Och skulle jag få lite magknip sen, så är det värt det iaf :)
#13 Det sa jag inte. Jag sa att det finns dem som är goda, big diffrent 😉
Då kan du ju inte säga att all laktosfri glass smakar så heller 🙂
#14 Petig med ord eller?
#15 Jag är inte petig med ord….
Svarade enbart på det du skrev, inget annat.