Vad har ni för djur?
Min sambo är allergisk mot kaniner katter och andra djur. Vi har en Cornish rexkatt hemma som han tål och han har även bott ihopp med flera hamstrar utan problem.
Men ni som är djuröverkänsliga vilka djur har ni hemma och hur funkar det? Finns ju så otroligt många olika arter.

Fiskar …….. å det fungerar bra
Mvh. Silverhuldra

Jag har en kanin och det funkat jättebra men jag är lite allergisk mot hans urin och höet som han äter men det stör mig inte så värst. Jag var förut allergisk mot kaniner men det gick över. Kan tillägga att han bor i mitt sovrum :)

Jag är allergisk mot de flesta pälsdjur, inkl nakna sådana som skinny-marsvin och sphynx-katter. Bor med 5 honråttor och känner absolut ingen allergi av dem, trots intensivt umgänge dagligen.
inga djur alls jag är allergisk mot alla pälsdjur exponeras jag mycket utvecklar jag antingen en ny allergi eller också förvärras den jag har. Jag känner att risken med djur är alldeles för stor

#5 så ser det ut hemma hos oss också, därav fiskar som husdjur då barnen hemskt gärna ville ha något.
Mvh. Silverhuldra

Ja jag förstår tanken med att allergin kan förvärras, hoss vissa blir den ju bättre och vissa sämmre om man utsätts för det. Jag har själv hitills inga problem med djur tråttsa att det finns i släkten sambon där emot reagerar och jag har tec Papperspällets till hamstern för ha nreagerar på spånet. Och katten var en lång vända innan vi kunde få hem den, vi hälsade på hoss Cornishägare fler agånger och hadde en foderkatt ett tag för att se att det värkligen funkade.
Sen finns det ju som ni säger mycket spännadne fiskar Reptiler och annat som många allergiker kan tåla.
Ävne skinnisar av olika arter, Katt hamster råtta MM.
Två katter, maine cooner.

Har kanin ^^
Är typ bara allergisk mot korthåriga katter när det är djurallergi ^^
//Joanna
Jag är dessutom så väldigt ovan vid djur. Jag har varit allergiker/astmatiker sen jag var 4år jag har sedan länge accepterat att djur inte är en del av mitt liv.
Så att ha djur känns väldigt främmande för mig. Så här långt har möten med djur alltid resulterat i en ny allergi eller att den jag har utvecklas till det sämre.
I och för sig har det blivit bättre sen jag la om kosten (lchf), men jag är osäker på om det hjälper mot alla mina symtom.

#11 jag förstår din oro och då vi har lite av samma problem här så är det inget konstigt för oss att vara utan kontakten med djur. Vi skulle nog aldrig chansa att försöka med ett pälbärandedjur, för oss känns risken alldeles för stor och inte värt det.
Vad roligt att du känner att du blivit bättre med en kostomläggning.
Mvh. Silverhuldra

Har 5 chinchillor Snart 6
Känner inget av själva djuren, men är allergisk mot deras basföda -hö Dessutom blir det mycket damm av sanden de badar i Har handskar på mig när jag ger dem mat Ser till at vädra mycket i deras rum och har även köpt en luftrenare
Funkar bra Och jag hoppas det fortsätter så

#13 visste du innan att du var allergisk mot hö eller var det något du upptäckte efter att du skaffat chinchillorna?
Mvh. Silverhuldra

# 14 Visste det redan Har varit allergisk sen jag var barn Innan jag skaffade chinchillorna (Den 1:a för 2 år sedan) var jag utan husdjur i ca 16 år
Innan jag köpte någon var jag hos en uppfödare och hälsade på, för att se om jag skulle reagera på höet och/eller dammet

2 utekaniner. Funkar är dem är ute :)
Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

har x antal reptiler (ödlor, orm, kameleont) och sen fiskar. Sen har jag även 2 hundar - Bichon Havanaiis (lånehundar då mamma inte kan ha dom hemma när hon jobbar ibland)
funkar asbra, men reagerar direkt vid kontakt av katter, andra typer av hundar och andra djur.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Har 2 marsvin funkar inte
har 2 katter + två hästar funkar perfekt

roligt att se att vissa djur ändå fungerar för vissa även om det kan bli try and error ibörjan
Mvh. Silverhuldra
Allergier kan börja så långsamt och lömskt. Ett av mina barn är allergiker. Jag visste om det från början, men läkaren tyckte det var okej att pröva med en hamster (kortlivat djur) för att se hur det går. När det hade gått bra med hamstern övergick vi till tamråttor. Det gick bra ett par år, men så småningom började barnet vara förkylt hela tiden, typ en gång i månaden. Vi sökte läkare och hon misstänkte genast astma. Vidare undersökningar visade att barnet hade astma och alla slags djurallergier. Så råttorna fick flytta till morföräldrarna.
I dag har vi en grekisk landsköldpadda och fiskar. Jag vill påpeka att det inte alls är nödvändigt med hö till en sköldpadda, den klarar sig bra med torkade löv och maskrosblad i stället. Kampfisken är en vacker, tam och personlig fisk, rekommenderas. Vi har dessutom kunnat kringgå problemet med råttor på så sätt, att vårt andra barn, som inte är allergisk, får ha tamråttor hos morföräldrarna. Ibland kan det funka att utlokalisera djuren, så inte hela familjen behöver vara "djurlös" om en familjemedlem är allergisk.
Jag tror att fiskar och kräldjur bör funka för de flesta. Men se upp med djurens foder! Inget hö till sköldpaddan, och inga "bloodworms" till fiskarna, så går det bättre att ha själva djuren i fråga.

Jag reagerade inte på min burmakatt men jag reagerade på våra huskatter, både lång och korthårig. Utekatterna är det lugnt med men jag bor mitt ute på landet och katterna behövs mot mössen.
Så länge djuren är ute så reagerar jag i princip ingenting alls, men gris funkar inte alls, fåglar är gränsfall.
Jag tål de flesta hundar men badar mina hundar regelbundet. Jag har varit runt strävhåriga, krullhåriga, långhåriga, släthåriga, och till och med nakna hundar. Den hund jag reagerade allra värst på var en liten korthårig chihuahuavalp - klarade inte hans individuella doft alls.
Jag tål inte råttor/möss men jag tål chinchillor, kaniner och marsvin. Jag tål även reptiler men stressad orm luktar pyton och var gränsfall.
Som du märker har jag testat mig i nästan varje hörn som finns. Mitt tips är, åk till uppfödare och sätt näsan i djuret och se vad som händer. Ta med medicin men åk dit omedicinerad så man får sitt rätta svar.
Krullhåriga hundar (lagotto, pudel, bichon) samt strävhåriga hundar (schnauzrar, många terriers, strävhårig tax/vorsteh etc) brukar i överlag funka bättre än de fällande raserna. Vissa långhåriga pälsraser sägs ofta funka bättre, tex malteser, löwchen, bichon havanais, chinese crested powder puff.
Vissa klarar nakenhundarna bättre, andra sämre. Vad gäller kattraser så rekommenderar jag raser utan underull (burma, siames, etc) eller sibirisk katt som sägs vara populär hos allergiker. Ja så rexarna med, cornish, devon och selkirk. :)
Att bada djuren regelbundet, främst katter, brukar hjälpa då det är saliven och hudavlagringar man reagerar på och bad tar bort detta. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag skrev ju tidigare i tråden, då hade jag enbart råttor. Nu har jag sen snart 1 år tillbaka en innekanin, vilket funkar hur bra som helst👍
Jag skulle ju gärna vilja ha katt nån gång, men har tyvärr blivit mkt allergisk mot alla jag träffat (sphynx, ragdoll, div huskatter) så det förblir nog en utopi…

Jag har två cornish rex katter. Är allergisk mot häst, hund och katt.
Ska dock påbörja bioresonansterapi snart :)
Har hört att hamster och kanin är väldigt allergiframkallande så de kanske inte är bra djur att "testa" sin allergi på.
Själv har jag hört att marsvin och katt är de "värsta" djuren ur allergisynpunkt🤔

Jag är allergisk mot pällsdjur, det är även min pappa.
Vi har haft kaniner (som har bott ute), vi har haft en nymfparakit, dvärghamstrar.
Nu har vi en Cairnterrier och en sibiriskt dvärghamster och fiskar! 😃

Jag är också pälsdjursallergiker med också en extremt stor djurälskare och ja, jag vägrar acceptera att jag inte tål djur. Har hållt på med hästar, haft katt, hund, marsvin, gerbiler och Gud vet allt. Har just nu 5 hamstrar. När jag städar kan jag reagera (har astma med) men städar alla burar på balkongen. Och ja är jag förkyld är jag extra känslig men jag kan verkligen inte tänka mig ett liv utan djur. Och när det kommer till hamstrar så tror jag det är urinet jag inte tål men djuren i sig går bra.