Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 6868 ggr
[Capriele]
2011-12-18 00:46

Allergisk mot allt enligt test

När jag gick till doktorn för att ta allergitester (blodprov) och utreda mina problem så fick jag svar att jag är allergisk mot i princip allting, både mat och djur och grässlag etc., vilket gjorde att dessa läkarmänniskor blev lite chockade då ingen hade trott på mig.

Är det någon här som har det likadant och inte vet hur man ska fly från det mer än allergitabletter och uteslutningsmetoder med maten?

Annons:
Grodan
2011-12-18 00:49
#1

OJ!!! Förvånad


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Capriele]
2011-12-18 00:51
#2

Det är milda allergier, bara vissa nötter som jag kan svullna igen i halsen som jag äter. Men jag får massa magproblem och munsår och "finnar" osv.

Grodan
2011-12-18 01:09
#3

Ja, maten påverkar ju mer än vi tror. Måste ändå vara jättejobbigt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Capriele]
2011-12-18 18:23
#4

Det är rätt jobbigt, har dock lärt mig leva med det… så mycket jag kan.

Vyer
2011-12-19 00:58
#5

En nässkölj har hjälpt mig väldigt mycket, speciellt mot mina pollenallergier.

Jag äter även kolhydratsreducerat och det har hjälpt ännu mer.
Förr snarkade jag mycket/högt pga allergi mot damm och kvalster (jag var tät i näsan hela tiden och den blev mycket värre på natten) - detta problem är helt borta nu.


[Capriele]
2011-12-19 20:48
#6

Kan tyvärr i princip bara äta kolhydrater…

Annons:
[ElisabethYL]
2011-12-24 12:34
#7

#0 OJ!!! Förvånad

Zabbio
2011-12-24 13:10
#8

Fiskolja - tål du fisk? Många verkar må bättre med det. Linfröolja har ju också omega-3, lite oklart om hur och om man kan ta upp det i kroppen, men ett alternativ om man inte tål fisk.

Anterrabae har guidat mig med tips och råd när jag nu slutade med gluten och mjölk :) Hon hävdar även att allergier kan läka ut om man inte retar dem.

Kanske kan icke-mat allergierna bero på att kroppen är känslig pga skadat magsystem (pga någon del av kosten du inte tål) och att de därför kan försvinna efterhand som kroppen kan få läka sig igen. Jag har inte reagerat på damm vvilket jag är allergisk mot, sedan jag slutade med mjölk och gluten.

Men kontakta Anterrabae, där finns säkert mycket råd att få även för dig :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

mayolica
2012-01-06 21:23
#9

Vadå allergisk mot nästan allt Förvånad

~ mayolica ~

Zabbio
2012-01-06 22:23
#10

Kan tillägga att efter min gluten test igår (åt paj, kräktes och har varit ångestladdad och deprimerad, nästan självmordsbenägen hela dagen) så triggades min allergi igång idag igen. Det var länge sedan! Ögonen bara rann, kliade, näsan likaså..

Så nog finns där ett samband.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[SporeDiatrymisss]
2012-01-06 22:34
#11

Kontakta Uno! Han botade en ganska hemsk magsjukdom hos mig när jag hade svalt en massa klorinvatten i en pool i Egypten. Jag skulle ha svultigt ihjäl om det inte hade varigt för Uno. :-) man kan säga att han rädda' livet på mig! :-D

Grodan
2012-01-06 22:47
#12

#10 känner igen det där… blir på ett helsikkes humör när jag har magproblem… o mina magproblem är tillbaka just nu sedan någon vecka sådär…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zabbio
2012-01-06 22:50
#13

#12 Förståeligt!

Fast jag har normalt sett inte magproblem (första gången igår!) utan får ''bara'' ångest och depression direkt. Var väl därför det og så lång tid att komma på att det hade med kosten att göra. Och här har man gått och trott att det var ens missbrukande mor.. ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
Ketang
2012-01-15 12:20
#14

En av mina grannar har samma problem. Hon slutade med ALLT och åt enbart ris ett tag, sen testade hon ris och en liten bit riskaka, gick det bra åt hon ris och riskakor. Sen testade hon lite smör (vilket gick åt skogen, så det skrev hon upp på big no no listan.) Så höll hon på tills hon ett par år senare kartlagt det mesta hon kan och inte kan äta. Skit jobbigt, men idag mår hon bra! Hon har ju väldigt svårt att äta ute och hos vänner osv. Men det fungerar hemma!

Hoppas att du får iordning på det! Lycka till!

[Cleopatra]
2012-01-15 18:08
#15

Det är till att äta antihistaminer alla dagar i en basdos och fylla på med mer mediciner vid behov.

[Ivycorn]
2012-01-21 02:29
#16

(jag är f.d. capriele)

Ja, Cleopatra, jag fick faktiskt antihistaminer utskrivna. Tog dem inte på två dagar nu och fick världens nysningsattacker och kli i gommen, är nog allt damm och alla djur. Men jag tycker ju om djur så mycket! Men antihistaminerna verkar hjälpa mig rätt mycket! Äter aerius.

Ketang, jag funderar också på att göra så, för ibland är det åt helvete helt med magen och har ingen aning om vad det kan vara, säkert någon liten krydda som spökar. Det var smart och starkt gjort av din kompis, det är inte lätt att ta bort allt från kosten, men jag förstår det, för jag äter hellre ingenting än må asdåligt!

Zabbio, min depression verkar bli värre när jag får i mig fel mat, det ena leder till det andra, huvudvärk, prickar på kroppen eller magont… inget kul liv = depp =( och jag har börjat äta linfröolja-kapslar! Och ja, min mage har faktiskt blivit bättre med tiden, speciellt sedan jag slutade med gluten!

Grodan, har du testat o äta något "nytt" pga problemen är tillbaka?

[ElisabethYL]
2012-01-21 07:27
#17

#16 Hoppas verkligen att det löser sig för dig!

Meddela mig vilket användarnamn du vill bruka.

Grodan
2012-01-21 09:29
#18

#16 Nä, men jag antar att jag har vitaminbrist och att det är anledning till alla mina problem

  • migrän
  • colon irritable
  • utbrändhet
  • struma
  • humörsvängningar
  • depression
  • trötthet
  • håravfall
  • viktuppgång och ingen ämnesomsättning
  • mm

Vitaminbristen är inte så enkel utan den måste ha börjat för många år sedan och blivit värre när jag ansträngde min kropp hårt fysiskt. Jag var vegan i många år, sedan petade jag in lite mejeriprodukter, någon fisk (kan inte äta många fiskarter, inte kaviar eller rom, räkor osv!!! -pga att det är djur lixom… det är psykiskt) och ägg. Men jag har svårt att äta animaliskt.

Det var när jag satt och surfade efter info om struma som jag hittade lite om jod och andra mineraler och b-vitaminer. Det stämde rätt bra.

Jag har inte gått till någon läkare, jag gillar inte läkare, men har märkt att jag inte kan fylla på någon depå med vitaminer och mineraler… Om jag lyckas äta nyttigt och vitaminrikt en längre period hoppas jag kunna bli frisk. Men som sagt… jag har så svårt att äta ägg, musslor, fisk och annat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ivycorn]
2012-01-21 16:42
#19

Jag förstår dig helt, Grodan. Jag har varit vegetarian i många år och gått från "seagan" (vegan som äter fisk) och vegetarian omvartannat. Jag är väldigt förvirrad på den här punkten med mjölkprodukter, på alla områden, om det är skadligt för djuren eftersom att de matar kalvarna med annat skit o snor mjölken och om mjölken kanske är källan till många sjukdomar? Kött klarar jag inte med, fisk däremot äter jag ofta, det går.. men också ägg, jag vill inte äta ägg… Min kompis har också problem med sköldkörteln pga att hon aldrig åt salt under sin anorexia, hon har hög puls osv också.

Men vad äter du annars? Quinoa och hirs har ju annars jätte mycket mineraler, torkad frukt, linfröolja, majs.. berikade havre/soja/ris drycker… nötter…

Och jag litar inte heller riktigt på läkare, jag tycker att jag är mer påläst än dem när jag träffar dem, de brukar säga det till mig också, att jag har för bra koll =/

Grodan
2012-01-21 16:50
#20

#19 Låter som om vi är ganska lika gällande våra matvanor. Skrattande (Lite kul, fast också tragiskt! Flört)

Jag äter färsk frukt, grönsaker, alla slags bönor (mycket sojabönor), rotfrukter, säd (fast jag undviker att äta för mkt vete och ris), tofu, quorn, fröer, nötter… försöker också att äta ett ägg om dagen men det är svårt, jag kräks när jag måste tvinga i mig animaliskt… ost däremot går alltid, precis som smör… hehe… fisk är det dåligt med…

Saltar alltid maten. Jag älskar salt och behöver det. Glömmer bort att dricka vatten så ofta som jag borde, men när jag kommer ihåg dricker jag mycket.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Ivycorn]
2012-01-21 22:47
#21

#20 Det låter ändå som att du är på god väg där, bara o fortsätta med näringsrik mat och försöka bli bättre! Att du kan äta mjölkprodukter gör ju mycket skillnad för vitaminerna tror jag. Jag kommer nog börja smått med att äta smör igen o se hur jag reagerar!

Grodan
2012-01-22 20:58
#22

#21 Du skriver viktiga aspekter i inlägg #19 ang hur kor och kalvar har det och tänker vi på det är det svårt att äta mejeriprodukter. Man kan välja ekologiskt i många fall och hoppas att man på så sätt stödjer sund djurhållning, men tyvärr är det ju så att kossor producerar mjölk för att de fött en kalv… och kalven får inte vara med sin mor…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ivycorn]
2012-01-23 02:31
#23

Precis, Grodan, det är mycket sådant som går runt i mitt huvud. Men trots att jag är vegetarian så tycker jag också att vi ska äta kött för att få jorden att gå runt. Problemet är bara att vi konsumerar alltför mycket, kanske inte här i sverige dock! Men jag tänker på mcDonalds och att sånt sh*t, kossorna står väl i staplar i sina stallar? Tycker därför ekologiskt är ett bra val i det fallet… trots att det är dyrare, men ju mer ekologiskt folk köper desto mer får man hoppas att priset reduceras… fast dessa tomtar som står bakom priserna vill väl bara tjäna så mycket pengar som möjligt… Såg ett program här i UK om hur det finns "delfinvänlig tonfisk" (när de fiskar så får de med sig allt annat från havet som dör i näten), och faktiskt, de ljuger. Tesco med flera märker sina burkar med tonfisk som delfinvänliga trots att de inte är det. Därför äter jag inte tonfisk nu.

Det här med mjölk är iallafall en mildare historia. Men jag skulle bra gärna vilja googla in mig lite i hur kalvarna växer upp utan sin mjölk =/

Grodan
2012-01-23 10:12
#24

#23 Jag väljer inte bort kött och vissa animaliska produkter pga politik utan pga mina känslor. Jag har bott på bondgård, en hyfsat bra och liten gård, och varit nära djur i hela mitt liv. Det har lett till att jag har svårt att äta djur. Vissa produkter går lättare att äta, vissa svårare. Det är nästan helt psykiskt att jag inte äter kött. Ägg tvingar jag i mig fast det tar emot. Ibland klarar jag inte att behålla äggen utan de kommer upp igen… I flera år har jag kämpat med att jag behöver näringen i ägg och det är förmodligen den enda anledningen till att jag kan äta det ibland. Med fisk är det svårare faktiskt. Jag försöker lura mig själv att det inte är fisk…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Ivycorn]
2012-01-23 16:45
#25

Jag förstår. Jag har också älskat djur genom hela livet, tycker om dem mer än människor. Men kan du inte få i dig allt du behöver utan att äta kött och ägg?

Lisa82
2013-09-09 01:27
#26

Jag är i samma sits som dig.

På blodproven visar jag reaktion på precis allt. Det gäller att komma fram till det som jag är minst allergisk mot…

Det har tagit några år att komma dit jag är idag och jag får ta bort livsmedel då o då för att jag blivit allergisk mot dem också..men ibland kan jag även lägga till nya livsmedel..

maila gärna till mig. man känner sig lätt väldigt ensam i en sån här situation. det är inte så många som förstår hur man har det..

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Maria Katarina
2013-11-20 11:48
#27

Det lönar sig att läsa in sig pá Leaky Gut, Elimination/Provocation Diet och AIP (auto-immune protocol) och se om det kan vara nágot. Jag har nyligen testat mig i samrád med en naturläkare och fick resultatet att jag är allergisk mot väldigt mycket (ägg, kyckling, vitlök, honung, mjölk, gluten, majs, soja etc.). Tillsammans med läkaren har vi gjort upp en plan där jag fár äta enbart nágra fá tillátna grejer under tvá mánader (máste ocksá göra food rotation, dvs. under 5 dagar fár jag inte äta samma sak). Efter de första tvá mánaderna fár jag börja introducera ett nytt livsmedel i veckan, och sen sá smáningom ska jag börja tála de otillátna ocksá. Det är ganska jobbigt, men jag känner mig väldigt motiverad och hoppas kunna fá bort mina autoimmuna problem ocksá.

Annons:
OlgaMaria
2013-11-20 11:52
#28

#27 Det låter jobbigt, men du gör nog helt rätt. Så bra att du tar hand om din kropp. Som du säger kanske du blir av med en del andra problem också! Heja heja!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria Katarina
2013-11-20 12:44
#29

Tack snälla du, hejaropen behövs verkligen!!! :))

Upp till toppen
Annons: