Allergi mot marsvin och/eller hö och spån?
Var detta en allergisk reaktion?:
Min systerson är 3 år och råkade krypa in på alla fyra i en stor marsvinsbur (utan marsvin i för tillfället). Buren var inte nystädad så där fanns ju både kiss, bajs, marsvinsepitel, hö och strö. Pojken var därinne i två minuter innan vi upptäckte vad som hänt och tog ut honom.
Ca 30 minuter senare satte han sig på en stol och somnade med pannan mot köksbordet. Det är väldigt olikt honom. Han var blek. Vi bar honom till sängen. Han hade fläckvisa rodnader vid tinningarna och grät. Han fortsatte sova och snarkade när han andades, precis som om han var väldigt förkyld.
10 minuter efter att vi lagt honom var båda kinderna blossande röda, men utan upphöjda utslag. Han vaknade, kliade sig på händerna och ögonen och grät. Min syster gav honom flytande receptbelagd antihistamin (Aerius) och astmamedicinen Bricanyl i flytande form. Detta är mediciner som pojken egentligen fått mot tidigare feberutslag och hosta. Hon hade fått ok från läkare att använda resterna i flaskorna för besvär vid förkylningssituationer.
Bara några minuter senare såg pojken normal ut i ansiktsfärgen: Utslagen var borta och han sov djupt på rygg utan att snarka. Det var ändå dags för hans vanliga eftermiddagsvila, så det var inte konstigt att han sov.
Var detta en allergisk reaktion eller något som var och en som kryper omkring i en ostädad marsvinsbur kan råka ut för? Jag menar: kiss och annat i en marsvinsbur är ju ganska starka saker som jag tror irriterar de flesta oavsett om man är allergisk eller ej (?).
Pojken har tidigare klappat marsvin utan att påverkas och han har även hjälpt till att städa en rasthage för marsvin (lagt hö i sopsäck, placerat marsvinens hus och tunnlar i en kasse). Då har han inte visat tecken på allergisk reaktion.
Ja jag tycker inte att man kan dra slutsatser av detta. Att krypa runt i hö är nog väldigt irriterande för huden även om man räknar bort allergenerna. Jag tycker ni ska låta honom få fortsätta hantera djur och hö så länge som han inte visar symptom vid normal hantering.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Puh! Det var skönt att få veta att höet kan vara irriterande för huden utan att det måste vara en allergi!
Tack!