Annons:
Etikettglutenintolerans
Läst 1282 ggr
Hejsanhej123
2016-11-18 14:40

Allergisk mog gluten men ätit det ändå?

Hejsan! Jag är allergisk mot gluten och har varit det i ca 2 månader nu. Eller det var för ca 2 månader sedan jag fick reda på det. Jag har klarat mig fint och hållt mig undan det. Jag var dock hemma hos mormor för ca 1 timma sedan och hon bjuder alltid på fika, dock så hade hon gett mig fel kaka och gett mig en med gluten i. Det var dock ingen stor kaka, så jag undrar hur stor chansen är att jag reagerar på det? Det kanske inte är så farligt om jag råkar få i mig lite gluten då och då om det är små mängder? Kanske jätte dum fråga men har inte varit gluten allergisk så väldigt länge så har inte så bra koll på sådant! Jätte tacksam för svar!

Annons:
DesK
2016-11-18 14:45
#1

Det beror på hur känslig du är och hur du brukar reagera på gluten. Du lär snart märka hur du mår. Jag tror dock inte att du ska äta gluten då och då om du är allergisk eller överkänslig mot det. Bäst att låta tarmarna vila från sånt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annielle
2016-11-18 14:46
#2

Jag antar att du menar glutenintolerans/celiaki?!?

Du behöver definitivt undvika gluten för alltid, även små mängder då och då skadar din tarm och kan leda till andra sjukdomstillstånd dessutom.

Hur du kommer att reagera på det du har fått i dig nu kan jag inte svara på, men förmodligen kommer du att märka det på något sätt som du känner till sedan tidigare när du inte hade fått reda på din sjukdom och åt gluten.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
2016-11-18 14:57
#3

Om man har celiaki är det väldigt viktigt att man undviker gluten hela tiden och inte fuskar ibland.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hejsanhej123
2016-11-18 14:59
#4

Tack för era svar! Jag vet inte om jag har celiaki, läkaren har dock bara sagt att jag är glutenintolerant…

Annielle
2016-11-18 15:01
#5

Det låter som att du inte har fått någon bra information om din sjukdom?!?

Läs på Celiakiförbundets hemsida så får du säkert svar på allt du behöver veta! 🌺

http://www.celiaki.se

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-11-18 15:02
#6

Om läkaren har sagt glutenintolerant är det samma sak som Celiaki.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Hejsanhej123
2016-11-18 15:03
#7

#5 nej det verkar inte som det tyvärr! Kan inte säga att min vårdcentral är den bästa.. tack så mycket för din hjälp!!

OlgaMaria
2016-11-18 15:05
#8

Vad fick du göra för undersökningar? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-11-18 15:09
#9

Väldigt väldigt tråkigt att höra att du inte har fått sådan livsviktig information! Blir verkligen både arg och ledsen över att höra hur det kan gå till!😕😡

Jag har informerat en bekant som inte hade en aning heller eftersom hon inte fått någon information och ätit gluten då och då i tron om att det inte vore värre än laktosintolerans, men det är något helt annat. 

När den här kvinnan slutade helt med gluten dröjde det inte lång tid innan hon mådde mycket bättre både fysiskt och psykiskt och slapp höga doser med mediciner för sin sköldkörtel och svåra reumatism dessutom. 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Hejsanhej123
2016-11-18 15:09
#10

#8 dom tog blodprov för att just komma fram till det, dock har dom gjort andra undersökningar eftersom jag har haft problem med magen väldigt länge. Dom visste inte vad det var tills jag en dag föreslog att jag kanske kunde vara allergisk mot något..

OlgaMaria
2016-11-18 15:32
#11

Har du blivit bättre sen din kostomläggning? För att få en säker diagnos på celiaki behöver man göra en tunntarmsbiopsi. Det kan ju hända också att du visat dig vara allergisk mot spannmål/vete. Tidigare kallade man det för glutenallergi men idag säger man veteallergi eller spannmålsallergi. Det är alltså två olika diagnoser, men om du tar reda på vad det var för blodprov de gjorde kan du få veta vad det är du testat positivt för.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[LadyK]
2016-11-19 01:39
#12

Det är stor skillnad mellan en allergi mot gluten eller att vara intolerant. Är man intolerant kan man klara små mängder/spår av gluten. Är man allergisk gör man det inte. Jag får inte ens lov att hantera vanligt mjöl längre i bakning mm då jag blir dålig av att andas in glutenpartiklar.

Upp till toppen
Annons: