Allergi mot jordnötter - lite frågor
Hej!
En nära familjemedlem har ganska så allvarlig jordnötsallergi och det gäller även om jordnötter finns i luften. Hade dock en öppnad påse jordnötter i ett skåp sist som hon var på besök, men den var stängd med en speciell klämma och som sagt i ett stängt skåp. Det gick bra. Saker med spår av jordnötter kan man äta runt henne, men inte saker med jordnötter i. Vi var till ett ställe en gång (som skulle vara fritt från jordnötter, ringt innan och kollat) men det visade sig stå skålar lite här och var (hon var därmed tvungen att be de ta bort skålarna och ta medicin för att inte riskera något). Läskig upplevelse (kunde gått illa).
Jag har (blivit uppskjutet nu av olika anledning) planer på att ha en liten "fest"/middagsbjudning dit hon kommer bjudas in.
Det var länge sedan hon var hemma hos mig (jag har däremot varit till henne och vi har träffats på andra ställen osv.) och sist hon hälsade på så hade jag inte många av de djur jag har i nuläget.
Nu till varför jag ställer frågan här och själva frågan…
I pelletsen jag ger till mina papegojor och även i deras "godisblanding" samt i hamsterns fröblandning finns det jordnötter. Förvarar maten i glasburkar med lock samt i en plastburk med lock…men djuren har ju även mat i sina burar m.m. Hamstern har ju alltid tillgång till sitt foder. Gojorna får pellets (förutom det jag gömmer i leksaker) som middag innan de ska sova (och för att ha som "nattamat") och de kastar ju gärna sin mat lite här och var. "Godis" får de bara ibland (ex. i sina leksaker eller vid träning).
Kan detta bli farligt för min familjemedlem? Hur gör jag det säkert (går det ens i och med att det som sagt finns lite överallt)? Måste jag byta foder tillfälligt och ta bort allt som har jordnötter i sig och rengöra burar osv. ordentligt från jordnötsrester…eller är det överdrivet/onödigt?
Än så länge så är "festen" en hemlis (för de som ska bjudas in…inte på forumet, haha) så kan inte fråga henne (inte just nu i alla fall); så tänkte om ni har lite tips hur jag ska tänka. Ska jag byta foder osv. så behöver jag ju ha lite framförhållning för att hitta något som fungerar.
Om det hjälper er att ge råd så finns både gojornas bur och hamsterns bur i mitt sovrum och det är därmed mest där som "jordnötterna är koncentrerade" (kan alltså ha dörren stängd). Under "festen" så kommer vi vara (mest i alla fall) i kök och vardagsrum (och möjligen på uteplatsen…beroende på när "festen" blir av). Med tanke på att det var länge sedan de (alltså de som kommer bjudas in) var hos mig, så vill de dock antagligen i alla fall se hur det ser ut och kanske se gojorna (även om just hon med allergi har fågelfobi…så kanske inte just hon, haha). Bor i en tvåa (men som sagt det finns ju dörr till det mest "jordnötiga" rummet).
Ursäkta babbligt och konstigt inlägg, haha.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2021-12-23 04:58 av Chinesecrestedlover
Trevligt med fest 😊 För säkerhets skull hade jag bytt foder och städat burarna ordentligt. Just jordnötsallergi är visst jättejobbigt, därför att det finns jordnötter i så många olika saker. Planera din fest och städa ur burarna och ha sedan en riktigt trevlig fest 😊
/Désirée
Säger som #1 eliminera allt med jordnötter. Speciellt genom att du inte kan fråga henne i förväg.
Jag hade frågat henne ändå. Du behöver ju inte avslöja festen utan köra på "Om du skulle besöka mig nån gång.."
Just eftersom hon har en så pass allvarlig allergi och det är hennes hälsa (och liv) det handlar om så hade jag inte vågat chansa utan att prata med henne först.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#3: Bra förslag!