Hypoallergeniska dusch produkter?
Hej!
Jag har otroligt känslig hy och är allergisk mot det mesta, bryter ut i eksem vad den än är och vid mindre reaktioner så bränns och klias det en massa. Har alltid haft problem med att hitta duschkräm och shampoo, när jag väl hittar något som luktar gott och inte ger mig en olidlig reaktion så försvinner de snabbt från marknaden.
Frågar jag en läkare eller frisör så rekommenderar de bara produkter på apoteket som luktar som medicin. Det måste väl finnas något som använder naturliga produkter och kan lukta gott??
Jag använder den enda hypoallergeniska duschkräm som Dove erbjuder och den brukade lukta gott och skummade bra, men nu när jag köpt den på senaste så känns den nästan oljig och skummar inte alls. Den luktar också som de som erbjuds på apoteket. Jag vet inte vad de gjort för att lyckas förstöra en produkt som fungerat utmärkt i flera år, men jag känner mig inte ens ren efter jag använt den, bara oljig.
Det enda shampoo som någonsin fungerat för mig var Timotei som både är hypoallergeniska och luktar väldigt gott, brukade köpa de på In & Finn när de tog in de men nu säljer de bara deras balsam och har inga planer på att ta in shampoo igen. Ingen annan verkar sälja de heller, har t om försökt kolla om jag kan importera genom eBay.
Jag undrar vad andra i min situation använder? Jag vill inte ha något som luktar som parfym eller väldigt starkt (jag reagerar på starka dofter då jag har kronisk migrän), bara något som luktar fräscht och som får mig att känna mig ren. Mitt största problem är shampoo, jag kan stå ut med duschkrämer som bara får mig att klia mycket, men hårbotten mår INTE bra alls. Jag kliar tills jag blöder och slutar inte där.
Jag kan också nämna att en del produkter från Lush har fungerat för mig men de är väldigt dyra och jag har ingen i närheten av vart jag bor.
Jag har väldigt torr hy och fint hår (inte oljigt eller torrt, bara tunnt), jag duschar dagligen.
Mitt råd till dig är att helt enkelt bara använda vatten. Din hy och ditt hår mår inte bara av att utsättas för kemikalier varje dag. Smink och smutsfläckar kan tas bort med kokosolja eller olivolja. Kokosolja fungerar jättebra som hudkräm också. Det kan ta ett tag innan din hud lär sig att absorbera den. Köp virgin kokosolja så doftar den gott av kokos.
Vill du sedan utöka kan du lätt smälta ihop kokosoljan med andra fetter som kakaofett (bra till läppfett), sheasmör, bivax mm. Bara naturliga saker.
Jag har inte väldigt känslig hy men torr och använder inga duschkrämer, inget schampo. Om jag använder tvål är det marockansk svarttvål eller en aleppotvål.
Såvida du inte jobbar som grovarbetare så blir du inte så smutsig att inte vatten hjälper.
För att din hud och hårbotten skall vara friska och må bra måste det finnas mikroorganismer på den och rätt sorts bakterier. Många produkter tar effektivt kål på dem.
Ge din kropp en chans och testa åtminstone.
#1: Jag har dessvärre mysofobi (rädsla för smuts och bakterier) och måste tvätta mig ofta annars blir jag galen och får panikattacker. Jag brukade inte duscha lika ofta när jag var yngre som jag gör nu, och då oftast endast en avsköljning med vatten, så jag förstår vad du menar och jag vet vad konstant användande av tvål innebär.
Min sorts hårtyp är dessvärre så pass tunn att endast vatten inte hjälper, det blir bara stripigt och äckligt, vilket också ger mig panik. Så jag vill åtminstone hitta ett shampoo som inte får mig att klia sönder mig själv.
Ojoj, det verkar som om din kropp och din hjärna motarbetar varandra. Din kropp säger ju tydligt ifrån att den inte gillar det din hjärna vill.
Så himla jobbigt- du har inte försökt få hjälp mot det?
Och som jag skrev tidigare så är dina goda hudbakterier ett viktigt skydd mot skadliga bakterier. Även sådana som kan ta sig in i kroppen. Det är dem du tvättar bort hela tiden.
Har du tid och möjlighet att göra dina egna produkter så tror jag det vore det bästa för din kropp. Du kan experimentera och hitta sådant som din hud tål.
https://www.organicmakers.se/category/tval/
Det finns också en sida här på iFokus för sådant.
https://skonhetsrecept.ifokus.se/