Att arbeta på ett allergidiagnostikföretag
Det har jag gjort, i många år.
På det företaget som finns i Uppsala och numera heter Phadia, tror jag.
Både i produktionen och som skeppningstjänsteman.
Man lär sig ett och ett annat!
De som arbetar i produktionen får INTE vara allergiska själva.
Jag fick lära mig att antikropparna, vars halt man mäter vid ett blodprov vid allergiundersökning, kallas IgE. Finner man att en individ har en förhöjd halt av IgE i blodet, kan man gå vidare och göra ett pricktest för att kontroller vilka specifika allergier som finns.
Phadia har då en slags "penna" som innehåller 16 olika suddar, indränkta med det allergiframkallande ämnet, som används för pricktestet.
Suddarna stansas i sin tur ut från ett ark av en slags duk, liknande Wettex-duk, som ligger i ett plastkärl ihopmed en bufferlösning.
Man har en komplicerad helautomatisk maskin som dels stansar ut suddarna, matar ner dem i pennan, förser pennan med hatt och en propp i botten och matar ut dem, hopmonterade, så att det bara är att fösa ner dem i ett liten pappkartong.
Som anställd på detta företag matas man hela tiden med de olika koderna för de olika allergenerna. Och det finns en uppsjö av saker som en människa kan vara allergisk mot. Japansk ceder. Rajgräs. Human seminalvätska (sperma). Orkidéer. Egendomliga insekter. Körsbär. Gurka. Nätmelon. You name it!
Samt att det finns tester som inkorporerar alla vanligaste pälsdjur, alla vanligaste kvalstren, pollensorterna, osv osv.
Naturligtvis är det västvärlden som är de flitigaste konsumenterna av allergitester. Allergi verkar vara ett ganska okänt begrepp i t ex Afrika.
Man har en del kit för testning, som laboratorierna använder. Dessa är i en del fall försedda med radioaktiva ämnen och måste behandlas med försiktighet vid leverans.
Alla allergitester ska kylförvaras och tål inte värme. Vissa monoklonala antikroppar är t o m frysvaror.
Testerna har begränsad hållbarhet, många radioaktiva kit har bara en hållbarhet på ca 3 månader.
Det är ganska intressant att från insidan få följa forskningsutvecklingen och höra vad man kommer fram till. Nu var det drygt 10 år sedan jag slutade där, men jag minns att man även hade börjat arbeta med autoimmuna sjukdomar, som sköldkörtelbesvär och reumatism.
Wow, vilken upplevelse! Väldigt intressant läsning.