allergi mot nästan allt
Det känns som det iallfall. Jag är extremt allergisk mot hasselnötter. Jag Hamnar i svårt chockstillstånd och har 20 min på mig att komma till sukhus. Vääldigt irriterande. jag har adrenalin sprutor hemma också.
Sen har jag allergier som komemr och går? samt korsallergier mot pollen. Tomat. Vissa kattraser samt hundraser. Kaniner. Starka lukter.. kryddor som spiskummin och oregano. Damm .. (bara när jag städar)
Sen tror vi att jag är allergisk mot kyla (?). Mitt ansikte svullna rupp efter att ha varit ute i kyla i några minuter. Det blir rött och svullet och kliar så in i ***
samt händer/fötter får samma symptom.
Just starka lukter är ett stort problem då MÅNGA sätter på sig halva parfymflaskan innan de åker från huset. kan d einte respektera at tfolk är känsliga för det. Jag kan knappt använda hårsprej liksom.
Sen allergin(?) mor kyla är jobbigt på vintern och nä rman ska åka skidor. då sätter jag på mig någon kräm som heter bepanthen. tror jag. men den häjlper bara lite. någon som vet vad den s.k. allergin är för något?
Sen fler som har mycket korsallergier som komem roch går vid vissa tider på året o.s.v?
Du verkar ha det jättejobbigt. Men det är ju bra att du är så medveten om vad du tål och inte.
#1 jaa. jag glömde tilllägga astma också vid för mycket ansträgning.
men hoppas vissa går över då det verkar komma och gå hela tiden. :S
jag har oxå korsallergier bland annat emot tomat
för mig är det dock inte speciellt jobbigt då jag bara drabbas av eksem och klåda och det lägger sig rätt fort
dina problem med kyla kan ju faktiskt vara något som heter köldallergi och du borde prata med en läkare om det och vad du kan göra åt det hela
nötter har ingen persnolig erfarenhet av det men min mamma blev nyligen plötsligt allergisk emot det
vet inte vad jag ska skriva mer för att få dig att må bättre men jag tror o hoppas att du med tiden lär dig att acceptera att såhär är det och när man gör det så blir det lite enklare i alla fall
Känner igen mig själv att vara allergisk mot det mest och även ha astma. Tyvärr så verkar det som om många glömt hur man använder tvål och vatten och de sätter istället på sig halva parfymflaskan. Man känner doften innan man ser personen ifråga.
Många gånger har jag fått lov att gå ut ur affären, just på grund av dessa människor.
Tänk om de kunde lära sig att inte använda så mycket parfym.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#4 jag stör mig så mycket på sånna personer som itn ekan åtminstone visa litee hänsyn till oss allergiker. men det kanske är vissa som inte vet.
Sen så ska jag nog gå till en läkare som #3 sa.
Men så är det tyvärr. De som inte har överkänslighet och allergier förstår oss inte alls. Vi gnäller bara. Så länge det inte är synligt så kan de inte förstå.
Likadant med smärta. Inte många som är förstående när man har värk här och där. Det syns ju inget! Men är man blåslagen eller har bandage, då är det andra toner. 
#6 Så sant! Om du bara visste hur många gånger man har haft lust att stoppa hela kroppen i bandage för att folk ska förstå 
#6 & #7 japp så äre.. sorgligt
Har man gips, så tar folk mer hänsyn än osynliga skador. Även om man kommer med rollator, så blänger folk. Speciellt när vi parkerar på handikapp. Jag har tillstånd och son hoppar ut. Många gånger han fått utskällning, tills de ser att han plockar ut rollatorn och hjälper mig ut med benen ur bilen. Men vi skäller tillbaka
Väl mött, Tatsja
#9 jamen precis. det är nästan så man måste gå med en stor skylt. bra gjort att skälla tillbaka så de förstår .
#9 Heja er! Skäll på bara. Det är ruggigt oförskämt av folk som gapar först och tittar sen. Hur ofta är det den handikappade själv som kör egentligen? hur tänker folk? Visst händer det, men oftast har man hjälp med sig.
Jag har oftast sonen med. Sen har det hänt att en del nästan parkerat i bakluckan på min bil. Då är det svårt att få in rollatorn. Nu har jag fått en skylt med handikapp och text, parkera ej närmare än två meter. Ändå ser inte en del den.
Det är en stor skylt som sitter på bakrutan. Undrar om en del är blinda när de parkerar
Väl mött, Tatsja
#12 jaa eller oerhört egoistiska.
Dags igår igen. Åkte till Vårdcentralen och ställde mig på handikapp. När jag kom ut stod en bil tvärställd bakom mig. En äldre herre satt i. Jag bad honom snällt att flytta så jag kunde komma in med rollatorn.
Fick en svar som var ungefär, gå och dränk dig kärringj--vel. Lovar jag blev arg.
Väl mött, Tatsja
#14 men gud! Sånna där borde få böter eller nåt -.-
#15 Jag satte mig i bilen och började försiktigt backa. Lovar han fick fart då och hötte med näven. Jag bara flinade åt honom
Väl mött, Tatsja
#16 hahahah rätt åt han.
Heja dig Tatsja!
Har du provat göra uppehåll från ridandet? Då är du i kontakt med pälsdjur, pollen,damm och mögel. Det skulle kunna minska korsallergier och dylikt.
#19 under sommaren så rider jag inte eller har någon kontakt med djur alls. Och gör vissa uppehåll under terminerna då det är lov och man reser bort och så.
Jag reagerar faktiskt aldrig i stallet. har aldrig hänt. just nu, denna veckan är jag i ett hundagis och det har funkat bra hittils.
Men som du äsger, det kanske blir bättre. Komme rint eihåg hur det var när jag tog uppehåll en termin.
Märkligt att du klarar djur så pass bra!
#21 eller hur, har funderat på det där. det är väl viljan antar jag ;)
nej men alltså jag vet inte, jag älskar vekrligen djur och har djur hemma också. men märker inget, det är bara när jag städar buren och andra saker. då reagerar jag , men det måste ju vara damm.
och jag antar att de katter jag reagerar på har damm i sin päls?
Du ökar förmodlingen totalbelastningen när du har djur hemma.
Nej katter brukar man reagera på före man känner av hundar.
#23 hm… jasså. men vadå så du menar att vi ska göra oss av med mina hårbollar?
2 gerbiler, allergivänliga. .. mina gosegos jue.
Hmm det är väl gosandet som är problemet. Har ni garage det går att sätta dem i?
Brorsan fick en kaninunge när han var liten, borrade in näsan i pälsen och en stund senare frågade morsan om han kände av den. Med svullen hals och rinnande ögon svarade han "näee".
#25 vi har inget garage, men vi har dem i en hall, på nedervåningen, där vi sover fast utanför. De är luktfria. det är det som är bra. Gosa gör jag inte små mycket då de int eär så hand tama än. de kommer bara upp i handen för att hämta solrosfrön 
Så goseligos blire kanske 1 gång i vekcan då jag tar upp dem till ansiktet. tror du att det går då? :)
Säkert!
Jo, gerbiler brukar gå bra bara man inte snusar dem på magen (doftkörteln). Där är det burströet man får se upp med i stället.
#27 okej :D
#28 jo precis