Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 6640 ggr
[Tassy]
0

Vad äter du för mediciner?

Som rubriken lyder, vad äter du för något mot dina besvär?

[Tassy]
0

Jag äter Aerius varje dag, samt så tar jag bricanyl om jag får känningar av ansträngningsastman.

Mainebusters
0

Aerius här med! I undantagsfall på värsta pollenperioden, så blir det en tablett till kvällen med. Samt Symbicort morgon och kväll, (förebyggande), och Bricanyl vid behov.

Något som jag verkligen rekommenderar (och undrar om man inte bör?) är att ta förebyggande, som Pulmicort eller Symbicort dagligen även om man har lindrig astma. Det har bl.a. lindrat mina förkylningar otroligt mycket.

[Tassy]
0

Jo har man konstaterad astma så brukar man få förebyggande att ta, undantaget för ansträngninsastma tror jag. Jag har själv inget utslag på vanliga astmatester, därför har jag enbart snabbverkande.

Loucar
0

I vår familj har vi dessa preparat för allergier/intolerans. Bricanyl, betapred, tavegyl, elocon, essexkräm med propylenglykol.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Bergspuman
0

Brukar ta lite antihistamin på vårarna just under björksprickningen. Har ingen allergi, iaf ingen konstaterad mot björkpollen, men märker ändå av det.

Zvintos
0

Behöver enbart ta mediciner under pollenperioden.
Då är det antihistamintabletter, speciell nässpray och ögondroppar.

kaka1234567
0

jJag har glömt va den hetter men återkommer =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

lillbakaren
0

aerius dagligen, extra cetrecin vid behov, fått tagit betapred dos 3 gånger, en på sjukhus 1 hemma och 1 uppe i stugan. gången i stugan var läskig för jag visste inte varför med fick plötsligt andnöd, lät som en rosslig anka eller nått. Visade sig vara myggmedel. äter extra vitamin tabletteroch omega 3 + på sommar/vår nässpray + ögondroppar nästan varje dag. jag är 12 år

lillbakaren
0

Ofta tavegyl också. glömde säga det

fridaas
0

När jag var yngre åt jag den dyrare varianten a Cetirizin, som jag aldrig kommer ihåg vad den heter, samt att jag fick ta lomudal nässpray och ögondroppar 2ggr om dagen från 1a mars-sista oktober varje år i 15års tid.
Vid akuta besvär och allergianfall var det även betapredtabletter som gällde och sjukhusvistelse flera gånger pga svår pollenallergi.

Men nu räcker det med Klarityn, eller jag har bestämt att det räcker med det. Sen får min mamma säga precis vad hon vill om den saken.

Största problemet med de allergitabletter jag tagit tidigare är att jag blir offantligt trött och det funkade inte alls när jag jobbade, i skolan gick det hyffsat för då var det bara korta dagar och då kunde jag sova direkt när jag kom hem i några timmar. Men det funkade inte med ett 8-17jobb.
Har testat Aerius, som man tydligen inte ska bli trött av (?) och av dem blev jag mkt tröttare än Cetirizinen..
Så nu äter jag bara klarityn vid behov. Förra året behövde jag bara äta dem 4ggr och det var när illern höll på att fälla som mest och när ajg var ute precis efter att gräsmattorna hade blivit klippta.

Betapreden finns dock med vart jag än går, ifall det skulle hända något.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Mainebusters
0

Man kan bli trött av Aerius med. Oj, åt du fyra Clarityn om dagen? Kan det vara bra? Eller är det enligt ordination kanske? Vad jag hört hittills så kan man ta Aerius morgon och kväll, samt Kerastin eller vad det heter Flört Clarityn gillade jag inte då jag hade den för många år sedan, jag sov dåligt med dem, och biverkningar som nervositet m.m. Vilket jag faktiskt kände av, det var en märklig känsla. Då fick jag Zyrlex efter det, men jag fick ofta nässelutslag av ansträngning, värme m.m. Aeruis är det bästa för mig, men jag vet ju inte om det kommit något nytt?

Hoppfull
0

Jag har provat flera olika allergimediciner genom åren men får så oerhörda biverkningar av dem så jag har slutat helt. Nu kör jag, om det blir riktigt illa, nezeril och ögondroppar, Livostin är de jag hittills testat som funkat bäst.

Men jag har ingen astma längre så jag klarar att härda ut.

Funderar på att testa alternativmediciner i år om jag blir väldigt allergisk.

Jag var det förr men när jag behandlade min candida försvann den mesta allergin, så nu har jag inte haft allergi alls på fler år. Men i år tycker jag att jag känner av både ögon och näsans slemhinnor.

Jag fick svår astma för några år sedan och kunde knappt andas, då gick jag till en kinesiolog som behandlade mig och innan kvällen var det täppta och pipandet borta och nästa dag var jag frisk. Sedan dess har jag aldrig haft det igen!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

lillbakaren
0

Jag äter aerius och känner mig betydligt bättre, Cetirizin hjälpte inte ett dugg i enbart det utan tar ibland båda. När jag äte Cetitizin blir jag betydligt tröttare en av aerius men endå lite… Beror väll lite på person till person….

Gingo
0

Jag brukar ta Cetirizin när jag vet att jag ska vara med hästar. Sen tar jag ta Nasonex om jag känner att jag börjar bli snorig.

ssofia
0

Jag brukar slarva med tabletterna på vårkanten, ingen bra idé. Känner direkt då jag glömt bort och ta. Har Aerius som jag äter dagligen på våren, möjligtvis in på sommarkanten men främst under björksäsongen. Vi är tre pollenallergiker i denna familjen, så tabletter går det åt! Ögondroppar har jag vid behov också, har för mig de heter Lomudal, finns alltid till hands då det är extra besvärligt.

Kan heller aldrig äta färsk frukt (Främst äpplen och päron) under pollensäsongen utan att mina luftrör börjar pipa, brukar då hjälpa med bricanyl och massor med vatten.

Punkten
0

När det bara är pälsallergi tar jag Kestin 2ggr/dag eller Loratadin 1ggr/dag. När pollen kommer igång (framför allt gräs) kommer jag att stå först i kön på vårdcentralen för att få ut recept på starkare. Kommer dock inte ihåg vad den heter just nu då pollen inte har varit så aktuellt för ett tag :p

RuiXue
0

Har testad en hel drös med receptfria antihistaminer, och Aerius varav att Aerius är den som fungerar bäst så det blir till att ringa till farbror doktorn snart eller åtminstone nämna det nästa gång jag har honom på tråden.

Ska även be om astma mediciner då jag är tungandad rätt mycket numera. Gjorde astma test för några årsen, det visade inget men jag blev mycket bättre med mediciner än utan i vilket fall som helst!

Blir inte direkt pipig i andningen, men känns som om jag har en elefant på bröstet och lite av en strypkänsla när det är som värst- speciellt i pollensäsongen. Så borde nog egentligen medicinera förebyggandeOskyldig

Jennie

fridaas
0

#12 Menade du mig? Och isf, nej jag åt inte 4 om dagen, bara 4st totalt under hela sommaren Flört

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Mainebusters
0

#19 Ler, nu när jag läste ditt inlägg en gång till, så hade jag missuppfattat, så kan det bli när man inte ser som man ska! Flört

Cheeserica
0

Lustigt att så många tycker Aerius är bra. Jag har pollenallergi och åt Aerius en säsong och dubblade dosen, men jag har aldrig mått så dåligt som det året så aldrig igen! De senaste åren har jag tagit Cetirizin och det fungerar så mycket bättre för mig trots att man inte kan dubbla dosen. Jag tar även Lomudal ögondroppar, som balsam för kliande röda ögon.

Förra året testade jag Rhinocort och blev helt symptomfri, det var helt underbart! Tyvärr fick jag fruktansvärda näsblodsattacker så jag fick sluta helt en period och därefter bara ta ibland. Nån som har tips på annan kortisonspray som kanske är "mildare" mot slemhinnorna?

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

[Tassy]
0

Nasonex eller något sådant är en mild kortisonspray, men om den passar till allergiker vet jag ej, jag fick den av en annan anledning, men fass kanske har svar på det?

Jag är normalt sett väldigt känslig för spray i näsan, men den gick bra.

Tane
0

jag fick nasonex mot pollenallergi

OzzyochJag
0

Symbicort för astman, den bästa astmamedicin jag haft och jag har testat många under åren.

Clarityn/Cetirizin för allergin, behöver den dagligen och när pollensäsongen kommer så räcker det inte till, men har inget mer att lägga till.

Rhinocort för allergin, men har aldrig märkt att det gjort varken till eller från och tycker min näsa mår dåligt av nässpray.

Bricanyl för astman vid behov.