Allergier iFokus

Allergier

Etikett: övrigt-ot
Läst 3580 ggr
Maria
0

Ta aldrig någon annans medicin

Här kommer en varning.

Ta aldrig någon annans medicin eller ge heller aldrig någon annan av din medicin.

Det kanske verkar självklart men människor slarvar ganska ofta med detta.

Jag har varit med om två gånger att människor dött av anafylaktisk chock på grund av att de fått medicin av någon vän eller granne.

/Maria

Mainebusters
0

Vet du om det var värktabletter de hade fått?

Mosaik02
0

nja jag säger såhär istället va mycket försiktig

jag har alltid med mig mediciner och jag ger gärna bort några Panodil eller Imodium kanske antihistamin tabletterdom är receptfria och har inte så många biverkningar

men bara till såna jag känner familj vänner eller särbon och jag brukar oxå ha regeln att då ska jag umgås med personen några timmar för att se att inget händer och eftersom det är någon jag känner så brukar man ha lite koll på deras mediciner och allergier och jag vet att får man en allerigchock så kommer den fort och då kan jag ringa ambulans

jag ger dock aldrig någonsin bort mina starka smärtstillande tabletter migrän medicin eller liknande då dom kan vara direkt farliga

jag tror det är vanliga värktabletter som har orsakat dom tragiska dödsfallen tyvärr och det är såna man kan köpa receptfritt på apoteket och det är många som inte riktig har koll på att dom kan bli dödliga det är främst såna som innehåller acetylsalicylsyra

[Tassy]
0

#2 Att umgås ett par timmar efteråt är tyvärr en falsk trygghet. Kommer en anafylaktisk chock så kan människan vara död innan du har hunnit få fram telefonen och ringa 112. Anafylaxi innebär att hela cirkulationssystemet kollapsar. Har personen inte adrenalinspruta så kan det vara kört.

Olika mediciner kan krocka också och därmed ge helt andra effekter än vad som var tänkt.

Bland annat imodium som du så gärna ger bort kan ge just anafylaxi, samt att de krockar med en del mediciner, och får inte ges vid vissa sjukdomar.

Maria
0

Jag pratar om mediciner som är utskrivna på recept.

I det ena fallet var det antibiotika som orsakde dödsfallet och det andra fallet minns jag faktiskt inte vilken medicin det var.

/Maria

Mainebusters
0

#3 Finns det någon varningstext på Imodium tro? Ska kolla..

#4  Det är bra att förtydliga att det är receptbelagda medel du talar om. Receptfria kan man ge till de vuxna som vet med sig vilka mediciner de tål.

Ja, antibiotika och sådant, de ska man bara inte dela med sig!

Mosaik02
0

oki då förstår jag mera och nej man ska inte ge bort sina mediciner om man har fått dom på recept

och ta någon annans antibiotika är rent ut sagt väldigt korkat oftast så klarar kroppen själv att bota sjukdomen eller så får man gå till doktorn

nej ingen varningstext ingenting på Imodium så jag har ingen aning om vad det gäller provade även google ingenting där heller

och får man en anafylaktisk chock så brukar ambulansen hinna fram innan man blir så dålig att man slutar och andas och dessutom så kan man ofta ge mun mot mun metoden om personen inte alls kan andas då du kan trycka ner luften i lungorna bättre än den personen som är sjuk

Maria
0

#6 Ganska svårt om man drabbas och är ensamFlört

Dessutom är det inte alls säkert att en ambulans hinner fram. Det beror på en mängd omständigheter. Det kan gå oerhört fort.

/Maria

[Tassy]
0

Ibland tvärkollapsar man med anafylaxi. Faller ihop i en hög, och då är det sekunder som står på spel innan man får men för livet, inom några minuter är man hjärndöd, och senare död.

mayolica
0

Det borde vara självklart att inte använda andras antibiotika. Sådant som är receptfritt kan ju vem som helst köpa,fast man får ju alltid tänka på så att man inte tar något man inte tål eller några mediciner som krockar.

Jag tål tex inte anti-inflamatoriska mediciner som typ ipren ,voltaren och liknande,som är receptfria. Men det  kan vara lika illa med mediciner man själv får från läkare, om det är nytt och man inte vet i förväg att man inte tål dom.

~ mayolica ~

RuiXue
0

Min man fick en Aerius av mig förra söndagen eftersom han hade fått nässelutslag medans han tog en tupplur. Han har inga kända allergier och hade vi gått till läkare hade det dels tagit längre tid för behandling att sättas in mot utslagen och dels hade han fått någon form av antihistamin av läkaren ändå. Det var en akut handling att ge honom Aerius, för man vet inte om nässelutslagen bara är utslag eller början på något värre.

Jennie