Allergier iFokus

Allergier

Etikett: övriga-allergier
Läst 3271 ggr
Mainebusters
0

OT: Har allergi mot många förkortningar!

Jag vet inte varför, men jag får krupp när jag ser ord som oxå, åxå, dax mm.. Jodå, jag vet hur man skriver på msn och allt, men ändå! Är det åldern som spökar månntro?

[YlvaP]
0

Det är nog åldern. Har "problem" själv när någon bara skriver en massa förkortningar och en massa ord som inte är likt det som är tilltänkt.

[Tassy]
0

Inte för å va sån, men menar ni att 21 då är gammalt? Tungan ute Jag kräks på onödiga förkortningar, använder endast några enstaka själv, som "t.ex".

Mainebusters
0

Är det "korrekta" förkortningar och inga tillagda x och liknande så har jag inga problem. Som ex.vis lr, som en del skriver, det kan jag stå ut med, men inte när man byter ut stavning mot andra bokstäver..

Och en sak till.. när man skriver ett inlägg och "tappar" bokstäver.. urrk! Haha… som ja, istället för jag. va, istället för var osv.. *kruppvarning!* Glad

DesK
0

Oftast tycker jag att de vedertagna förkortningarna är helt okej och de stör inte heller mig när jag läser, men även dessa vedertagna förkortningar ställer till problem för flera olika grupper av människor. Till exempel kan synskadade som läser med hjälp av skärmläsare inte tolka några förkortningar över huvud taget och inte heller egengjorda smilisar, däremot klarar skärmläsaren att tolka de fördefinierade smilisarna som finns ovan längst till höger.
Mainebusters vad beträffar "ex.vis.lr" tycker jag att "ex.vis" möjligen är okej men absolut inte "lr" där har vi ju precis det du själv påpekar med tappade bokstäver Glad

/Désirée

Mainebusters
0

#4  Tappade bokstäver är okej för mig, men inte utbytta, som också som blir oxå. Flört

DesK
0

Okej då missuppfattade jag dig Flört men jag är inte så förtjust i tappade bokstäver.

/Désirée

Mainebusters
0

#6  Nej du missuppfattade inte, jag tänkte fel helt enkelt. Det är när man inte orkar skriva hela ordet som jag får krupp.. Flört

RuiXue
0

Jag får mer eller mindre allergisk chock av "MSN språk", det ser bara så ovårdat ut och det är svårt att läsa trots att jag varkens har synskada eller läsproblem!

Så jag måste nog också vara gammal med mina 25 år i årSkrattande

Jennie

Musiken
0

Jag har nog varit gammal sedan jag borjade skriva da :P

oxa, lr, lixom och liknande far mig att nastan tappa respekt for den som skriver.

Och jag har fortfarande inte lyckats lista ut vad mao ar forkortning for Skäms

[Tassy]
0

mao = med andra ord

AlbaStiffler
0

#0> msn är ju åxå en förkortning… ;-)

[Tassy]
0

#11 Vad står det för? det har jag missat.

DesK
0

Tassy det finns en förklaring på Wikipedia, enligt denna ska det från början ha hetat The Microsoft Network

/Désirée

[Tassy]
0

#13 Ah tack, där ser man Förvånad nu skäms jag ju haha, vilken snygg "nörd" man är… Skäms

DesK
0

Vassego' Skrattande Oss nördar emellan Flört

/Désirée

[Tassy]
0

*sjunker ihop lite på stolen och skäms* Skäms

AlbaStiffler
0

hehehe, miljöskadade är vi allihop, vet bara inte om det!

Mainebusters
0

#11  Jo det vet jag. Men det är inget påhittat utan de bokstäverna ingår i orden precis som t.o.m. Förkortningar som är befogade har jag inget emot. Som iaf och mao. Annat är det med tbx, oxå, åxå osv. Det både ser bedrövligt ut och ger ett "barnsligt" eller oseriöst intryck. Nu blir väl någon arg på mig, men det är min högst personliga åsikt! Glad

När man byter ut bokstäver. Brb har jag heller inget emot. Det är bokstäver som finns i orden och inte byts ut..

Hängde nån med i mitt pladder?? Flört

Timotejj
0

Jag är bara 15 men tycker också det är väldigt jobbigt ;) många yngre använder t.ex ord som "å så sööööwt." men ord som t.ex, isf, osv är inte jobbigt ^^