Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 7956 ggr
MrsSunshine
2010-09-17, 13:52

Nässelutslag som inte försvinner

Hej!

I går kväll vid åtta fick jag en allergisk reaktion trol mot cashewnätter eller sojaprotein. 

Jag fick nässelutslag över hela kroppen, fått det tidigare, men aldrig så här mycket, hela kroppen var nästa täckt. Och de växte ihop till decimeterstora knallröda områden. Jag tog 16 kortisontabletter (har betapred hemma då jag är väldigt allergisk mot gräs, gråbo etc).

Det stoppade upp processen under natten, många utslag har gått ned och blivit liksom hudfärgade inuti och mindre svullna.

I morse tog jag 3 kortisontabletter igen, men jag fortsätter att få nya dock i mycket långsammare takt och mindre storlek. Det kliar dock ngt fernaliskt på kroppen fortfarande.

Jag följer ett nedtrappningsschema jag fått tidigare (3x2 dag 2 etc), men då försvann nässelutslagen bara efter ca 8 h. Och det kom inga nya.

Hur mycket kortsion kan man ta andra dagen? Har ni varit med om att de hänger i? Lite ovan.

Annons:
[Tassy]
2010-09-17, 17:58

Jag gissar att om det är något du har ätit så tar det längre tid för ämnet att gå ur kroppen än om du råkar ut för t.ex. gräspollen. För mig tar det lång tid att då bukt med nässelutslag tyvärr. Du bör kanske rådgöra med din läkare på nytt angående detta?

[Pirkkolino]
2010-09-17, 23:10

#0 Hej.

Jag tänkte fråga. Har du Tavegyl hemma.

När jag får nässelutslag/urticaria tar jag både Tavegyl o Cortison. Men jag har Prednisolon, att jag vet inte hur många Betabred man kan ta. 

Min läkare har sagt att man inte behöver trappa ner Cortison. I svåra besvär tar jag 5 tabletter under 5 dagar, och gör uppehåll sedan utan att trappa ner.

Jag hoppas att du blir frisk snart.

Pirkko

Tofu
2010-09-21, 13:39

Problemet med nötter är-de är svårsmälta, tar alltså lång tid för tarmsystemet göra sej av med allt, dessutom innehåller de fett som påverkar gallan och förmodligen också hjärnan.Gallan bryter ner fett så det är många organ som är inblandade och påverkar då just-huden.kroppen svarar med histaminer på allergi givande ämnen.Varför äta nötter och framförallt just sådana som inte växer i Sverige?Har inte ingått i den normala födan som mamman ätit under graviditet-amning bla-kanske??Allt har en orsak…..

MrsSunshine
2010-09-21, 18:19

Uppdatering: utslagen är fortfarande kvar, men små nu. Blossade upp på hela kroppen o ansiket/hals igen på fredag kvällen, sedan på lördag och även sön! Läskigt. Trots kortison och zyrlex. Fick åka till akuten på lördagen. Ska undvika nötter i fortsättningen och även sojaprotein tyckte läkaren. Ska ev allergitestas.

Lisa82
2010-11-01, 08:30

vad obehagligt…hoppas att dem försvunnit nu.

det finns e-nr som är nära släkt med soja (och jordnötter) - fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl…..kanske bra o undvika dem också..

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Upp till toppen
Annons: