Ny medlem och hjälp med utslag
Hej! Jag är ny här inne och är bekräftad allergisk mot metallen nickel och urushiol - en olja som återfinns i en viss växtfamilj. Jag blev sensibilizerad mot det när jag bodde i staterna och utsattes mycket för flera av de växter och har nu i Sverige fått erfara en seg 4-veckors period av kontaktdermatit - orsakad av MANGO…suck Samt är jag lite överkänslig mot dofter, speciellt parfym.
Jaja, lite bakgrund. Det jag behöver lite hjälp med nu, och vill höra mig för vad ni tycker, är utslag som jag fått på framsidan och utsidan av smalbenen, nu några på armarna. Jag har ganska lätt att få utslag och har vid ett par tillfällen fått eksem på händerna. Varning för ingående text:
Utslagen ser ut som myggbett, svullnar upp lite när jag kliar, för klia gör dom. De är röda och vissa ser ut som om dom har lite lite var i, och när dom spricker(när jag kliar) kommer det sårvätska direkt. Dom kommer mest på områden där jag är torr i huden, smalbenen.
Dom uppkom direkt eller någon dag efter jag börjat använt sköljmedel (vilket vi inte använt på länge då jag har reagerat på det som barn) men vi tyckte att vi ville prova igen för att vi ville åt doften…;( Jag använde bara hälften av den rekommenderade mängden och nu de sista bara en fjärdedel…men fortfarande kommer utslagen fler och fler.
Till saken hör att dagen innan de första få utslagen kom hade vi tagit hem två kattungar. Jag har inte haft katt på ett par år sen jag flyttade hemifrån men familjen har jämt haft och har flera katter som jag aldrig reagerat på. Jag vet att kattungar kan vara mer allergena än vuxna katter. Jag är duktig på att städa, och gör det ännu mer nu när vi har katterna.
Vad tycker ni det låter som? Är det mest troligt att det är orsakat av katterna eller sköljmedlet? Kan katter ge utslag över natt? Jag hoppas ju på sköljmedlet givetvis. Tyvärr har jag just tvättat med det, men skall i fortsättningen upphöra ett tag för att se om det är det.
Tack så mycket för att ni tar er tid att läsa. Tack på förhand för era funderingar och erfarenheter!
mvh,
IDA

Både katter (och andra djur) kan ge utslag över en natt ibland mindre beroende på hur känslig man är.
Själv tål jag inte vissa sköljmedel och då får jag sådana utslag som du beskriver och för mig dyker de då upp på mindre än en timme efter jag tagit på mig kläderna som är tvättade med fel sköljmedel (samma sak för mig med en del tvättmedel) och börjar på armar & ben och sprider sig på några timmar över hela kroppen då jag har känslig hud, det kliar till vansinne.
Mitt tips är att tvätta om allt och då tvätta utan sköljmedlet, är det sköljmedlet du reagerat på så visar det sig ganska snart då.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
ok, skall tvätta om det som jag tvättade igår. Annat som redan kanske ligger undanstoppat i lådor får jag nog bara vänta tills det skall tvättas igen. Kan ju alltid snusa mig fram till det som blivit tvättat i sköljmedel..fniss. Blir mycket tvätt idag känner jag! ;)
Jo, igårkväll när jag torkade mig med en ren sköljmedelshandduk fick jag flera nya direkt. Och nu på morgonen säkert 10 nya.
Frågan är om man kan ta Tavigyl, nån antihistamintablett som jag har hemma?
Och finns det några sköljmedel som är kända för att vara "snälla" som ändå har lite doft?
#2 Jag är väldigt känslig för sköljmedelsdofter, men kan själv använda Coop Mango, och Softlan Äpple.
Sen finns det ju alltid parfymfria medel.

De medel jag vet att jag inte tål är de med blomdoft, men äpple tål jag så det brukar jag köra på och sensitive, vilket märke har hittills inte spelat roll för mig.
Men om du är väldigt känslig kan jag rekomendera att testa någon sensitive, gärna som är märkt med att den är godkänd av astma & allergiförbundet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!