Allergier iFokus

Allergier

Etiketttips-och-råd
Läst 3798 ggr
Lamina
0

Lite frågor om allergi och överkänslighet...

Visste inte riktigt vart jag skulle skriva dethär, så någon får flytta på det om det ligger fel! o:)

Ok, jag börjar med frågan om överkänslighet eller vad det nu är. På senaste tiden har jag börjat reagera på tomater. Eller tja, tror att jag har gjort det i många år, men först nu har jag förstått att det är tomaterna som gör det. Om jag äter något med tomat i så blir jag väldigt dålig i magen. Ibland kan jag spendera hela kvällen med att springa fram och tillbaks till toan! Är det överkänslighet eller? Det konstiga är att om jag äter samma sak dagen efter så reagerar jag inte alls! Är det normalt?

Nu är det ju så att dom flesta av mina favoriträtter inehåller just tomat. Och jag har inte alls någon lust att sluta äta dom, trotts besvären. Så då undrar jag lite smått, om jag fortsätter proppa i mig tomater obehindrat, kan det bli värre då?

Sen tror jag mig ha utveklat allergi mot katter. Det kan vara svårt att veta, jag har både katt, hund, råttor och hamstrar i rummet på nätterna. (det är inte så illa som det låter) Men jag tror det kan vara katt eftersom det finns i familjen. Min pappa tål inte katter när han är förkyld och min syster klarar av dom kortare tider, men måste sova i ett kattfritt rum. Men råttor ska ju vara väldigt allergiframkallande har jag hört..? Iaf så känner jag av det på morgonen när jag vaknar. Både näsan och ögonen rinner och det känns som att jag håller på att dra på mig en rejäl förkylning. Nysningarna kan sitta i ett tag och är faktiskt lite problematiska eftersom jag "jobbar" i kassa. (kunderna brukar inte upskatta att man nyser på dom XD) Jag vet inte riktigt vad min fråga är här… Men det är väl typ samma där, kan det bli värre om jag fortsätter hålla på med djuren? Måste jag göra mig av med mina djur då? :o Och finns det något sätt att ta reda på exakt vad det är jag är allergisk mot?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Tassy]
0

Jo det kan absolut bli värre. Så länge du utsätter dig för allergenerna så innebär det en ökad risk för försämring.

Detta med tomater har jag inget bra svar på. Tomater är allergiframkallande, ja. Men en allergi kommer inte och går så som du beskriver, och intoleransen borde inte fungera så heller eftersom du först blir dålig men sen händer inget om du äter igen då hela systemet redan är retat. Det låter väldigt konstigt.

Vore jag du så skulle jag illvasst flytta ut djuren ur sovrummet som steg ett, och iallafall minska på tomaterna (vet hur svårt det är, har icke allergirelaterade magbesvär som gör att tomater är ett svårt kapitel då det fräter i magen). Sen tror jag faktiskt att du behöver allergitesta dig och rådgöra med allergikunnig läkare om detta.

Lamina
0

Jo, tomaterna får jag väl lov att dra ner på då. Men djuren blir det lite jobbigare med. Jag kan flytta ut dom ur rummet nu. Men när jag flyttar om några månader blir det till en etta och där blir det lite svårt att hålla sig borta från dom. Hunden blir kvar här och katten har jag funderingar på att omplacera eftersom hon blir alldeles ensam på dagarna. Så är det någon av dom så är det ju inte jordens undergång. Men råttorna… Jag älskar mina råttor och dom blir ju det enda jag har kvar då. Ett liv utan djur skulle inte ens vara ett liv för mig, det är en lika stor självklarhet som mat och luft! Självklart kommer jag ju testa mig, men vad gör jag om det är dom? Finns det något sätt man mildra besvären på så jag kan fortsätta ha kvar mina små älsklingar eller måste jag helt enkelt klara mig utan dom?Förvånad

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[lucke]
0

Skaffa en luftrenare och ta allergimedicin vid behov, tex receptfria tabletter. Sen så tycker jag att jag kan känna av mina råttor något när de är nerpinkade- jag brukar bada mina i samband med burstädning…

rose75
0

Hej Lamina. Du kan ha dina husdjur kvar,men du måste skaffa en maskin som tar bort alla allerigframkallande partiklar i ditt hem. Hör av dig så ska jag förklara.

rose75

Lamina
0

Det var nog inte djuren jag reagerade på, utan nånting på jobbet. Det vart mycket bättre när jag slutade där och nu för tiden känner jag inte av något alls. Eller jo, när jag hållit i eller pysslat med råttpojkarna så kliar det som *** på händer och armar. Men det är något jag kan leva med och förebygga med långärmat och handskar. Glad

//Lamina