Annons:
Etikettfödoämnesallergi
Läst 21150 ggr
Kurina
2011-04-12, 11:44

Byta ut vetemjöl mot mjölmix

Ska baka till en födelsedag. En av barnen är glutenallergiker. Kan man byta ut vetemjölet mot glutenfri mix i vanliga recept i mjuka kakor. Kan man använda samma mängd mjölmix?  Vad ska man tänka på? Vad kan skillnaden bli i resultatet?

Annons:
AnneN
2011-04-12, 12:54

Det är ofta lite annars att baka med glutenfri mix, men jag kan rekomendera att kika efter bra recept på http://www.allergimat.com/ där finns recept anpassade efter olika allergier och de är goda Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[asamaria]
2011-04-12, 13:02

Jag tycker att bästa resultatet blir genom att ta originalreceptet och bara byta ut vetemjölet mot glutenfri mix. Det blir otroligt fluffiga mjuka kakor.

AnneN
2011-04-12, 13:06

#2 Tar du då samma mängd av det glutenfria som det står i receptet att man ska ha av vanliga vetemjölet? Vilken mjölmix använder du?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[asamaria]
2011-04-13, 10:20

Ja jag tar samma mängd. Jag tar det jag har hemma. Har dock märkt att de här relativt nya mixerna behövs det mindre mängd av, minns inte vad de heter, men det är stora förpackningar en blå och gul. De heter nåt i stil med Stinas/Lailas/(nåt tjejnamn har jag för mig) mjölmix eller nåt. Kanske nån härinne vet jag menar. Man kan räkna med att en del mixer sväller så det kan vara bra att vänta en stund, precis som när man gör med pannkakssmet, så att det får svälla. Då ser man vilken konsistens det är på smeten. Jag brukar även ta i en liten mängd med jyttemjöl eftersom det blir både bättre konsistens och färg (inte så himla vitt).

Kurina
2011-04-13, 16:58

# 2 Tack, vad bra. Har ju några recept i lager som jag hoppades kunna använda.

cillan
2011-06-05, 11:25

man kan byta ut vanligt mjöl mot glutenfritt men måste oftast minska på mängden då. man ska dock räkna med att bakverket blir torrare och smuligare än med vanligt mjöl. att ha lite husk i kan göra resultatet lite bättre men man ska inte räkna med samma saftiga resultat som med vanligt mjöl.

Annons:
[asamaria]
2011-06-06, 22:39

Jag har aldrig upplevt att det blivit torrare. Inte om man använder originalrecepten i alla fall. Man kan behöva lägga i lite mera smak som vaniljsocker t ex.

Upp till toppen
Annons: