Katt eller hund värst vid allergi/astma?
Vad är vanligast att man känner av hund eller katt vid pälsdjursallergi/astma ?
Fått för mig att det är "värre" med katt?
Katt är ur allergisynpunkt det värsta man kan ha, då sett till mängden allergener samt hur allvarliga reaktioner man brukar få. Men som alltid så är det individuellt, är du milt allergisk emot katt men superallergisk emot hund så är ju svaret givetvis att hunden är värre.
Men ska man generalisera grovt så ja, katten är värst.
För mig är både katt och hund (enbart långhåriga) lika illa.
Tar ungefär lika lång tid innan jag känner av dem.
Ok, tack för svaren. För min del verkar det väldigt individuellt, dvs vissa katter går rätt bra och detsamma med vissa hundar medan andra hundar/katter inte går alls. Sen är det väl lättare att känna av i en lgh där det är rätt instängt..
Av ngn anledning går det rätt bra med mina kaniner ..
#4: För min del funkar kaniner också ypperligt.
Själv är jag inte allergisk men jag har två katter varav den ena är långhårig och jag har allergiska vänner.
De tre jag känner säger samtliga att det är värre med den korthåriga katten.
Jag har hört att det inte är just håren utan "stövet" från huden på katten/hunden/djuret man är allergisk emot.
Jag vet inte om det stämmer?
/Maria
#6 Det beror på om man är dammallergisk, då känner man av kvalstren i pälsen, eller om man är allergisk emot djurets proteiner, då känner man av hudflagor, urin, saliv och sådant mer.
OK tack,
/Maria
Beror på ras för mig.
En finsk stövare får jag stora reaktioner av medans en schäfer går bra.
Likadant med katter.
Så olika.
jag hade 3 katter en var hemlöskatt jag tog in iaf sonen visa sig inte tåla hundar. tog pricktest och läkaren ansåg att jag skulle göra mig av med katterna, sagt o gjort omplacera jag mina kära katter sonen vart jätte sjuk o tålde inte ett ända pälsdjur på 10 år. Efter flyttat från lägenheten till landet i samma veva fick jag en häst (gratis) o skaffa oxå en stallkatt som fick komma in efter 2 tim som stallkatt. Inget visa sonen efter det kan vi ha katt o pudel, hästar klara han av lite men inte massor. Så detta med allergi är helt olika vad man tål o inte. Och vi hade alla möjliga katter renrasiga och även vanliga huskatter.
För mig är alla hundar och katter- även pälslösa- helt körda. Så även sk allergivänliga raser är uteslutna. Urtrist
12 har du verkligen provat alla raser? det är tufft o antagligen kommer ditt liv få bli hund o kattfritt. Men jag vet om flera st som är extremt kännsliga men har tålt pudel. När vi prova första gången för sonens del så kände han av liiiiite men det visa sig att dom hade en till hund hemma så vi prova annan pudelvän o de har ingen annan hund eller katt, den tålde sonen. Efter det var det prov hos uppfödaren som helt fritt med från andra djur, det vart klockren träff. Men så märker jag att det underlättar att man badar hunden minst 1 gg i månaden helst 22 per månad o det gör vi.
#13 Nä, inte varenda en förstås. Men jag har träffat strävhåriga, långhåriga och korthåriga hundar, samt lång- korthåriga och nakna katter. Men pudel vore spännande att testa- dock har jag inga stora förhoppningar eftersom jag är så allergisk mot en massa djur. Men det vore underbart att kunna ha en hund den dagen jag inte jobbar längre
Och bruna pudlar är ju vansinnigt söta
14, vi har röd pudel, bruna är söta men de blir mer gråaktiga med tiden har flera bruna pudelvänner med men de är bara bruna på nosen o öronen sen är de avblekta :) Tyvärr kanska du inte tål dom heller men tycker du kan iaf prova. Det finns många uppfödare som bara har pudel och bästa är att ofta har uppfödare pudlar i alla åldrar sånt kan spela roll med.
#15 Är röd samma som aprikos? Är det som med råttor, att man känner av ungar/valpar mycket mer om man är allergiker? Jag hade starka funderingar att köpa en pudel förut (om jag tålde den givetvis) men började jobba knepiga tider, så nu skulle det ändå aldrig funka med en hund… Men det vore ju ett toppensällskap när jag blir pensionär
16 ne aprikos är ljusare, många tror våran hund är brun pga hon är så mörk men hon är fin röd :) Prova dig fram när du är pakis ;) men tänk på att du ska orka lite med anser även sälskapshundar kräver sitt våran hund skulle inte funka alls med bara promenader :)
#17 Nä, det förstår jag att de är krävande. Får se i vilket skick jag är den dan det är dags…
#18 Det visar sig med tiden. Drömma kan man ju alltid… Den dagen man slutar drömma tror jag man förlorar en bit av livet…
Själv skulle jag vilja ha en häst igen, men det kommer jag aldrig kunna ha…
#19 Håller med