Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 3394 ggr
Lamina
0

Kan en allergi förstärka en annan?

Kommer med en massa frågor nu, för jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Det är såhär att jag har en hel drös med djur hemma, råttor, möss, marsvin, katt och ibland hund. Allergi finns i min familj, men då främst mot katter, pollen och hö (tror jag). Själv är jag allergisk mot råttor. Jag har alltid varit det, men det har aldrig varit något problem förut. Alltså när jag håller i råttorna och låter dom springa på mig och så så börjar det klia, om jag inte har långärmat på mig. Så långärmat och nogrann kloklippning har hållit problemet på en sådan nivå att jag knappt tänker på det, i runt 3 år nu. Men nu har det blivit värre, nu kan jag inte ens ta i råttorna så börjar det klia.

Jag kan inget om allergier, så förlåt mig om mina funderingar är helt uppåt väggarna. Men eftersom problemet inte har förvärrats det minsta under mina 3 år som råttägare (6 egentligen då jag hade råttor även som yngre), så tänkte jag att det nog aldrig skulle bli värre än så. Och det är här mina funderingar kanske blir helt uppåt väggarna. För i sommras flyttade jag till egen lägenhet. Plats för fler djur! (Oskyldig) Att skaffa möss var faktiskt inte meningen, det bara blev så. Men dom har jag å andra sidan aldrig reagerat på, varken förr eller nu. Marsvinen kom en månad senare, jag har alltid velat ha marsvin men aldrig ens fått komma i närheten av dom för mamma när jag bodde hemma. Någon gång efter det vart jag "förkyld", men förkylningen gick aldrig över. Inte fören jag åkte bort en vecka. Väl hemkommen smög "förkylningen" sig på igen. Jag fick en allergitablett av syrran och vart genast bättre. Jaha, så var det med den saken. Misstänker att det är marsvinens hö jag reagerar på. Allergin är inte så allvarlig, 1-2 tabletter/vecka håller den i schak, så jag var nöjd med det och tänkte inte mer på det. Men under denhär tiden har som sagt råttallergin blivit värre. Det är en katastrof för mig! Jag har 14 råttor och älskar dom allihop, jag kan ju inte gå och bli (ännu mer) allergisk! FörvånadGråter

Så ok, efter min långa (onödiga) utläggning så kommer då frågorna. Kan det vara så att det är min (hö)allergi som gjort råttallergin värre? Kommer den alltid vara såhär illa nu, eller blir det kanske bättre om jag blir kvitt vad det nu är jag är allergisk mot? Finns det något som kan hjälpa mot min råttallergi? Vad ska jag göra?

Jag tänker gå och ta ett sånthär allergitest och rådfråga doktorn och så. Men tänkte ändå att ni här inne kanske kunde ha något bra svar på mina frågor redan nu. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Wand
0

Jag tror tyvärr att det är ganska vanligt att en allergi förstärks om man utsätts för en annan. En allergi är ju väldigt påfrestande för kroppen. 

Sedan så kan jag säga att jag har själv höallergi, den allergin försvann när jag började rida i 5:an. Jag skaffade chinchillor i juni, och i slutet av juli/början av augusti kom höallergin tillbaka helt plötsligt, bara tjongade till. Och jag kunde inte vara med dem längre, så jag var tvungen att sälja. 

Det är himla tråkigt att vara pälsallergiker, när man älskar djur så mycket! Jag känner av mina möss litegrann, tror det är mössen i alla fall, men det kan likväl vara spånet jag har till gerbilerna…
Men jag bryr mig inte riktigt. Lite täppt i näsan kan jag gott vara, det är det enda symptom jag får. 

Jag är dock himla rädd för att jag en dag ska bli pang tjong lika allergisk som jag blev för höet igen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lamina
0

Jag kan leva med höallergi, inga problem. Men inte på bekostnad av råttorna. Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zabbio
0

Min allergi blir bättre av att vänjas vid djuren. Tex tål jag egna katter, men inte alltid andras :)

Men en dold matallergi kan vara orsaken till de andra allergierna.

För att ta det kort; slutade med gluten och mjölk av enda anledningen att kanske möjligtvis var jag allergisk och blev deprimerad av det - inga andra tecken på allergi. Så.. testat och efter en månad åt jag det igen och kräktes. Och nu dagen efer har min damm allergi plötsligt hoppat på mig igen :) Hade knappt märkt att den försvunnit.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[duejpjds]
0

Jag är inne på samma spår som #3, att det är något du får i dig som orsakar de övriga allergierna. Googla basallergi, teorin är verkligen intressant tycker jag.

Lamina
0

Googlade lite och vart mäkta förvånad, det stämmer ju in så bra på alla diffusa problem jag har!

Men nu blir jag rädd. Hur ska jag kunna utesluta gluten ur min kost, jag äter ju nästan bara pasta! Min kunskaper om kost är princip obefintliga och jag vet att jag inte får i mig allt jag behöver. Har försökt lära mig lite, men intresset är lika med noll. Mat är nästan bara ett nödvändigt måste för mig. Satt faktiskt och funderade på det idag när jag käkade korv. Jag får så dåligt samvete när jag äter kött, kanske borde bli vegetarian? Men hur skulle jag klara av det när jag inte vet något om kost..? Usch, får försöka klura ut dethär på nått vis… Obestämd

Mjölk är iaf inget problem. Har mer eller mindre fobi mot det…

//Lamina

[duejpjds]
0

Ris eller potatis funkar ju istället för pasta, finns också glutenfri pasta. Trappa ner lite gradvis så ska du se att det går bra, det verkar kanske mäktigt att ta bort gluten men när du väl är inne i "tänket" så kommer det gå lättare :) Och om det visar sig att dina allergier blir bättre så är det väl värt besväret? :)

Zabbio
0

#5 Det finns glutenfri  pasta :) Men ris (fullkornsris är bäst, och  finns med 10 min koktid), potatis, rotfrukter, kål etc är bra att ha ''bredvid köttet'  istället för pasta. Köttfäersås är tex gott med ris eller potatis också.

Jag rekommenderar att utesluta vete helt (om du orkar). Vissa glutenfria produkter innehåller en modifierad form av vete - jag tål den absolut inte. Tyvärr går i princip allt godis bort också, pga glukossirap (ofta gjort på vete, kan vara majs etc med men det står inte). Men om du inte orkar direkt, så börja med att utesluta vanligt gluten. Sen kan du testa om du får ännu bättre effekt ifall du utesluter det sista också,  när du väl är varm i kläderna :) Det viktigaste är att komma igång!

Jag drar mig till minnes att jag mådde mycket bra när jag gick på nutrilett pulver - det innehåller vete och gluten och mjölk - men mycket mindre än vad jag åt annars. Nu däremot hade jag inte tålt det, och då såg jag inte sambandet, men även en radikal minskning bör göra skillnad. :)

Grundguide:

Det är bara att läsa på alla innehållsfötreckningar - vete, korn, råg, malt, mjölkpulver ska undvikas. Glukossirap ifall du väljer att gå hårt åt det direkt, annars spelar det mindre roll. Havre går bra, men fiberberikade havregryn är ofta berikade med vete. Laktosfrittt är inte samma som mjölkfritt, det är bra att veta om du tänker testa det också :)

Halv och helfabrikat gör det svårt för oss som inte tål, men så länge du lagar maten från grunden så är det väldigt lätt att skippa gluten. Använd tex  ris istället för pasta. Det finns färdiga pastasåser som funkar, gäller att läsa.

Kokosfett är bra att steka i istället för smör. (nu är jag inne på överkurs, men man behöver både mättade och omättade fetter, rapsolja är jättebra olja men bör kompenseras medmättat fett från kött, smör eller kokos) <-- som sagt, detta är överkurs. Det räcker att du börjar med glutenet.

Om du vill sluta med kött, så se till  att äta både baljväxter (ärtor, bönor etc) och råris, så får du i dig all typ av protein som behövs. Kött innehåller allt, men baljväxter innehåller inte alla typer och ris innehåller inte alla typer, däremot kompletterar de varandra. <--- överkurs ifall du vill minska kött

Ägg är  jättenyttigt, bästa är om du kan hitta från frigående höns hos privatpersoner, annars ta ekologiska, frigående. De hönsen har det inte heller bra, men genom att köpa de äggen visar man att man bryr sig och vill se förändring.  (och är beredd att betala lite extra för djuren). Ägg innehåller också fullvärdigt protein.

Rotfrukter och grönsaker är enkelt att välja rätt - ofta är de billigaste de som är i säsong = miljövänliga och nyttigast. Frysta grönsaker är det heller inget fel på :)

Nu blev det lite snabbinfo, som sagt; börja med glutenfritt och ta till dig så mycket du orkar med, du kan alltid göra fler förändringar framöver :) Det viktigaste är att komma igång!

Lamina
0

#7 Tack för ett väldigt utförligt svar! Skrattande Det verkar ju inte alls så svårt som det verkar. :p Haha, nu ser jag ju nästan fram emot dethär projektet! Skrattande

//Lamina

[ElisabethYL]
0

Härligt! Du kommer att fixa det! Glad

Zabbio
0

#8 Vad bra att du blir taggad! :P Det svåra är när man är ute eller bortbjuden, med allergier/intoleranser ska man inte slarva.  Men det går! Snabbmat på språng kan  vara frukt, nötter (ej sourcream-onion smaksatta), en grillad kyckling (har sett revben med glukossirap dock) osv. Korv utan bröd ;) KAN vara vete i korven, men själv har jag bara sett med potatismjöl. Fråga, de brukar vara hjälpsamma och leta upp förpackningen för att läsa :) Vissa affärer har börjat med färdigkokta ägg, också ett bra mellanmål.

Hemma är  havremjölk bra i matlagning iställetför mjölk.

Inne på kost.ifokus finns bra tips :)

Ett råd är att sikta in dig lite lagom åt en  typ av diet, annars är det lätt att bli förvirrad av alla råd. Jag är till exempel inriktad lite mot lågkolhydrat - men inte särskilt strikt så jag är inte nån riktig lågkolhydratare. Får jag motstridiga råd kan jag kolla lite efter hur de som gett råden äter - troligtvis passar tips från en LCHFare bättre är tips från en låg-fettare bättre i min generella kosthållning. :) Men det finns ju tips och råd som fungerar väl ''över gränserna'' så det är bara en riktlinje.

Nu ska jag sluta förvirra dig *lol* men mat kan faktiskt vara riktigt kul! ;)

Lamina
0

Godis är jag ändå inte särskilt förtjust i insåg jag för någon vecka sen. Fick tvinga i mig godispåsen jag köpte till bion. XD Då är popcorn mycket godare, men det blir väl också ett big no no kan jag tänka mig. Insåg till min stora besvikelse igår att även äggnudlar innehåller gluten (döh!), så där rök den sista av mina favoriträtter. Tungan ute Det får man väl lösa på nått vis. Mellanmål är iaf inget problem, kokt broccoli är något av det bästa jag vet. Lätt att göra och lägga i kylskåpet i väntan på att man blir småhungrig. Glad

Jag mjukstartar lite med att läsa på och läsa innehållsförteckningen på allt. Kan inte göra så mycket mer just nu då pengarna är slut och skafferiet är fullt med pasta och annat skit. Har varit inne på kost och sniffat lite och kolhydrater hade jag redan stiftat bekantskap med tidigare. Så nu är det bara att läsa, läsa, läsa och lära massor. Flört

Tack för alla tips btw. :D

//Lamina

Zabbio
0

#11 popcorn du poppar i gryta är iaf inga problem, finns rapsolja med smörsmak.. ;)

Om du vill fortsätta med pasta så kolla innehållet, vissa är av majs (och jag gissar billigare än de vanliga glutenfria) och funksar - bara läs :) Jag äter ju inte pasta så har inte så stor koll.

Det är bra, bara läs och vänj dig vid det :) Det blir lättare ju men kol man har och när man vet vad man kan använda eller inte använda :)

Titta på olika märken - vissa lägger i vete etc i sina saker, abndra väljer kanske majs.. osv.

Lycka till!

[Cleopatra]
0

Ta antihistamintablett dagligen en period och se över hur du har det ordnat hemma, skärma av sovrummet från djuren och om du kan så bygg deras "hem" på balkongen istället så att du kan hålla hemmet rent från djur.

Var noggrann med att tvätta händerna och börja att avveckla råttverksamheten - skaffa alltså inte fler.

Dammsug ofta och ha inte råttorna i soffor och på mattor där deras epitel kan samlas. Vädra.

Allergier blir lätt värre och fler med tiden om man hela tiden utsätter sig för allergenet. Och det är mycket påfrestande för ditt kropp att "vara i allergi" - det är bättre att ta en antihistamintablett dagligen än att vara i allergi.

Lamina
0

#13 Jag hoppas inte du menar att jag skulle ha djuren på balkongen? Förvånad

//Lamina

Zabbio
0

#14 Fast har du tex inglasad balkong är det mycket möjligt att djuren skulle trivas bättre där. Inte katten kanske, den vill nog in ibland också..

Men ''uteburar'' med bra isolation i bolådor och massor av frisk luft i utedelarna kan ara väldigt hälsosamt och trivsamt för djuren. Iaf nu på vintern, på sommaren blir en inglasad balkong för varm..

Iofs har jag mest haft kaniner och så ute, men i allmänhet är frisk luft bättre för alla levande varelser, så länge de har en bra boplats och fritt från drag.

Hur går det meed kosten?

Tror inte att det är helt növändigt att flytta ut djuren egentligen, kanske de du reagerar mest på, om det går och blir bra för dem. Men ta allergitabletter när det behövs, hitta nån sort som funkar och som du inte blir trött av. :)

[Cleopatra]
0

Varför kan du inte bygga hus till råttorna på balkongen?

Lamina
0

Nja, marsvinen kanske. Men råttor och möss är fruktansvärt känsliga mot drag, så dom skulle aldrig klara sig på en balkong. Nu har ju inte jag någon balkong, så det spelar ju egentligen inte så stor roll.

I övrigt går det varken frammåt eller bakåt. Väntar fortfarande på att få göra allergitest (hon jag pratade med hade ingen aning om hur jag skulle gå tillväga… Obestämd) Kosten ändrar jag så sakteliga, lite i taget är bäst känns det som.

//Lamina