Kliar och nyser, råd?
För tre månader sedan bodde jag hemma hos min pojkvän i hans mammas hus. Där bodde även två hundar (rätt långhåriga) och fyra katter som alla utom en var långhåriga (en katt är även min egna). Hade även 10 hamstrar som jag hade i mitt rum. Jag kände aldrig allergi eller hade några problem med näsan när jag bodde där.
Nu har jag sedan tre månader tillbaka skaffat egen bostad, en tvåa. Mina hamstrar befinner sig nu i vardagsrummet och jag tog även med mig min katt. I månad två började jag märka av ständiga irriterade känslor i näsan. Det kittlar fast inte så att man känner att man måste nysa. Det kliar ibland och jag nyser oftasre än vad jag brukar. Jag vaknar alltid upp med en rätt så täppt näsa. Funderade på om jag hade gått och blivit förkyld men en förkyldning kan väl inte hålla i en hel månad…?
Då är ju frågan om jag utvecklat en allergi. Hamstrarna tror jag knappast att det är då jag sovt med dem i samma rum osv sedan flera år tillbaka. Katten är yngre än ett år och den enda skillnaden nu är ju att jag sover med honom i min säng.
Min far är allergisk mot allt möjligt, inklusive damm. Då funderade jag på om möjligheten att jag kanske är allergisk mot damm och hår som far omkring?Min katt är nämligen långhårig och fäller endel.
Har ni tips till mig och vad kan jag göra för att få kunna behålla min sötnos och ändå slippa mina näsproblem? Finns det ingen lösning så tänker jag inte förändra någonting.
Katten ska flytta i mars till min mor, då de vill ha en vuxen katt och jag ev. ska skaffa valp. Men då blir man ju orolig och tänker att, f*n, tänk om jag utvecklar samma sak för hundar? Trots att jag varit och besökt en kennel och stannat en längre tid och inte känt någonting alls… Samt bott med hundar. Jag kan verkligen inte leva utan djur heller, bah.
Skulle verkligen behöva råd!
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Prova att ta en allergitablett för att kolla om det blir bättre då. Om det blir bättre så är nog risken stor att du under åren faktiskt har gått och blivit allergisk. Om du har blivit allergisk så finns det sprutor som man kan få så att man blir bättre. Annars så är det väll daglig damsugning som gäller.
Kattallergi och hundallergi behöver inte nödvändigtvis hänga ihop, så om det är så att du utvecklat allergi för din katt så behöver det inte vara kört för hundar. Katter är jag jätteallergisk emot, men hundar tål jag (sålänge de inte är jättelånghåriga med tjock underpäls).
Men det låter ju som att du utvecklat någon form av allergi, och det kan kanske vara så att du nu är mer "upp i" katten än du varit tidigare? Är jag i samma hus som en katt så går det bra, men samma säng funkar inte alls.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1 Jag har ju inte gjort pricktest eller någonting sådant, så hur kan jag få tag på allergitabletter? Finns det att köpa utan recept? Är sprutorna precis som tabletterna eller är dem starkare?
Förlåt för alla mina frågor. 
#2 Oh! Hoppas verkligen inte att jag är allergisk mot hund då. Jag ska ju ev. ha en Sheltie och dem är ju rätt håriga, men jag har hört att det är få som är hyperallergiska mot just den rasen och det håller ju hoppet uppe. Det kan mycket väl vara så att jag inte tål katten när han bor såhär med mig, i en tvåa. Han är nämligen en innekatt med. Det konstiga är att som kattunge så sov han tillsammans med mig i sängen mycket ofta och jag kände ingen allergi alls. Så det känns ju helt märkligt det här. Tänkte att kanske är jag allergisk mot hamsterspånen/pelletsen eller något annat. Det måste ju inte vara just katten.. Men så tänker jag kanske bara för att jag verkligen inte vill att det ska vara katten..
/Matilda

#4 Då ska jag kolla upp allergitabletter på apoteket och testa! Håller tummarna förfullt nu!
Sprutorna låter lite läskiga men det ska jag nog klara av, får ta kontakt med min vårdcentral för ett möte tror jag. Om sprutorna verkligen hjälper så är det någonting jag absolut kan tänka mig!
/Matilda
Tyvärr är det inte bara några sprutor - utan många, oftast i flera år om jag är rätt informerad..
Allergitabletter är ju ett enkelt sätt att kolla om man har någon allergi. Hjälper de så bör du även göra ett RAST-test, eftersom du har misstankar att det är någonting i hemmet kan det även vara överkänslighet - vilket inte syns på ett prick-test.
#6 Äh, sprutor har jag ingenting emot att ta.. Men det där RAST-testet låter intressant! Hur går det till?
/Matilda
Man tar ett vanligt blodprov på vårdcentralen som de skickar till labbet.. Vanligtvis tar det 2-3 veckor att få svar, men det kan många gånger vara värt det.. 
#8 Det känns värt det! Ska höra med dem i veckan och se! :) TAck så jättemycekt för tipset! :)
/Matilda
Bara roligt när man kan hjälpa till!