Annons:
Etikettastma
Läst 12621 ggr
kotickiha
2/19/12, 6:00 PM

Hur vet man om man har astma???

Hur vet man om man har astma?

Jag bor ca 2 - 3 mil från närmaste läkare och det går inga bussar så vill inte åka dit i onödan. Kan man göra det själv hemma eller va?

Jag blir ganska andfådd om jag bara går 500 m, jag kan springa rakt 800m och sen känns det som lungorna spricker för jag får ingen luft.

Tacksam för svar då jag stör mig på att bli andfådd/inte få luft efter ha joggat 800m rakt eller 500m backe/sväng.

Jag har andra allergier ( laktos och svag gluten)

// Millah

Annons:
MarajLowajz
2/25/12, 1:18 PM
#1

Astma kännetecknas av återkommande perioder av hosta, väsande eller pipande andning, tryckkänsla över bröstet och svårigheter att andas.

Jag brukar känna att det kittlas i bröstet när jag andas när jag har glömt att tagit min medicin. (dock är jag rökare också vilket i sin tur leder att min astma aldrig blir bättre hehehe men jag får skylla mig själv och har bara mig själv att skylla på =)  )

Du kan inte ta ett astma-test hemma, det kan du bara göra hos en läkare.

Hur känns det när du inte motionerar? Piper det? Hostar du mycket? Slemmig i halsen?

Hur är din kondition annars, hur är du kroppsligt byggd?
Tränar du något?
Går du dagligen?Hur länge har du fått andfåddhet?

Har du svårt att andas när du ska sova? Hur känns det på morgonen, jobbigt att andas eller tungandad?

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

kotickiha
2/26/12, 8:52 PM
#2

När jag inte motinornera så hostar jag mycket ibland har jag slem.

Jag har rätt så bra kondtion (14 år), lite underviktig,lång.

Tränar då och då (Räknas gå 1 km varje dag? I backe)

Ja, går varje vardag utom lov. Har haft andfåddhet i ca 1 år.

När jag sover går det sådär med andningen. Morgonen kan jag få halft panik om jag känner att jag inte får luft men det försvinner om jag dricker.

MarajLowajz
2/26/12, 9:41 PM
#3

Då tycker jag att du ska boka en tid hos en läkare. De kommer ta prover och du kommer få göra ett utandningsprov - det är som att blåsa in i en tub där de mäter hur mycket du andas ut. Förhoppningsvis kommer du få Bricanyl och Symbicort som du ska börja använda.

Normalt ska en kvinna ligga på 450-600 och män 600-800 har jag för mig, när jag var in med min astma så hade jag 50-150  vilket är förbannat lågt och läkaren var fundersam över hur jag överhuvudtaget kunde jobba med det utblåset.

Du kommer säkerligen få en till tid där de tar ett test som varar ca 15 min, det är att du får blåsa in och hålla blåset så mycket du kan och en dator registrerar utandningen och däremellan får du svara på frågor.

Sen ställer en läkare diagnos och du får medicin utskrivet.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

kotickiha
2/27/12, 8:00 PM
#4

Okej, det ska jag gör som tur är så ligger en vårdcentral nära skolan så jag kan någ ta bussen dit då ingen vill köra. Tack för svaret då jag har blivit lite fundersam över det.

millahsphoto.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: