Kiwi allergi?
Jag åt nyss 2 st kiwi, och det har börjat klia på min underläpp.
Underläppen är lite svullen och det är 2 vita prickar på höger sida.
Har innan känt att det kliat när jag ätit kiwi men det har aldrig utvecklas till något sånthär. Kan man vara allergisk mot kiwi ens? Jag är just nu ensam hemma så har ingen annan att fråga.. vet ni något?
Alla är vackra, kom ihåg det! Kram
Är du björkpollenallergiker?
Mvh. Silverhuldra
Inte vad jag vet.. Har ingen allergi alls…tror jag..
Min dotter som inte allergisk mot någon pollen eller pälsdjur säger att det kliar i munnen när hon äter kiwi. Troligtvis allergi så du kan nog också ha det.
#3 jasså, det är kanske möjligt att jag är allergisk då.. Uh nej! Kiwi som är så gott!
Det finns 2 allternativ, antingen en allergi eller en överkänslighet 
Jag älskar färsk annanas, ibland funkar det att jag äter mängder men ibland, beroende på syrorna, hur mycket det är av dessa (tror jag) så får jag blåsor i munen. Du får prova dig fram, du kasnke kan äta någon ibland, och ibland får du låta bli. Kolla med läkare om det går att testa.
Mvh. Silverhuldra
Kanske du reagerar på eventuell besprutning av kiwin?
#5 Dom flesta jag vet får blåsor och sår i munnen av färsk ananas då det är en väldigt syrlig frukt. Det har inget med allergi att göra, det är kroppens slemhinnor som inte klarar av den mängden syror. När ananasen däremot är väldigt mogen så blir den mer söt i smaken och då reagerar man inte likadant på den.
/T
#7 har du någon källa till det påståendet? vill gärna läsa mer
jag anser att det är allergi.
http://allergier.ifokus.se/articles/4d713eedb9cb46222d055113-ananas-en-riktig-luring
Där i en annan tråd på denna sidan.
/T
Men det står ingen källa där heller..
hittade lite info,
http://www.matnyttig.se/artiklar/17-allergi/63-korsallergier
Det som beskrivs nedanför är alltså allergi mot ananas. Såren och blåsorna man får i munnen beror på högt c-vitamine och syreinnehåll i frukten som är väldigt sträv och lite frätande.
Ananasallergi-
Det finns flera olika symtom vid ananas allergi som kan vara obehagliga. Man får ananas allergi symptom genom att antingen äta fruktköttereller vid beröring av ananas skalet. En del av symtomen som man kan råka ut för vid svår ananas allergi kan vara hudutslag,illamående,diarre eller förstoppning.
Om man känner att man får allergi symptom efter man ätit ananas, så kan det vara smart att göra ett uppehåll med ananas för att se om besvären upphör.
Men i vissa fall så kan det dröja innan symtom uppkommer. och kan på vis
vara svårt att koppla symtomen till ett visst födoämne.
När du får symtom som hudutslag,illamånde och diarre, sä är det kroppens sätt att signalera till systemet att kroppen har fått gifter i sig, som ska rensas ut med en gång.
/T
jag har en ananasallergiker hemma, det kliar i halsen och hon får andningsbesvär.
Ja det kan jag tänka mig. Men att det fräter i munnen och man får sår och blåsor är helt naturligt eftersom när den inte är 110% mogen så är den extremt syrlig och skarp.
/T
blåsor och sår i munnen får hon inte, utan kli i halsen och svårt att andas. men där reagerar väl folk olika. jag tror inte på allt jag läser, utan jag ser till verkligheten
samma med kokos, det är ju en så ovanlig allergi enligt många sajter, men det är det inte.. nåja, nu är jag nog ot i tråden, ursäkta ts!
Jag vet iaf att i stort sett alla jag känner får sår och blåsor i munnen om dom äter lite för mycket ananas och det har inte med allergi att göra :)
/T
# 7 jag vet att det i mitt fall handlar om syran, jag har aldrig sagt att jag har en allergi mot annanas.
Sen kan man inte säga att man inte kan ha en allergi mot det, du kan vara allergisk mot en uppsjö olika saker. Själv klara jag inte av att äta melon utan att bli dålig.
Mvh. Silverhuldra
Folk kan vara allergiska mot bpde det ena och det andra, om någon däger att de inte tål något, så har jag ingen anledning att betvivla det. Men nu ska jag inte gå mer ot, tråden handlar ju om kiwi ;)
Jag är allergisk mot kiwi! Får blåsor i hals och på läppar, kliar nåt infernaliskt…. Fortsätter jag att äta trots symptom börjar halsen bli tät…
#19 det är ju tur att kiwi inte är något livsnödvändigt livsmedel, även om det är väldigt gott
Mvh. Silverhuldra
finns det något livsmedel som är livsnödvändigt? 
tja vatten tillhör nog det mest livsnödvändiga livsmedlet. Sen behöver vi ju andra näringsämnen också 
Mvh. Silverhuldra
#21 vatten är så självklart att jag inte räknar det som ett livsmedel 
näringsämnen behövs, men det kan finnas i olika livsmedel, så man är ju inte nödgad till ett speciellt sådant. det går lika bra med vitamintabletter och andra tillskott om man ska hårddra det.