Pricktest på VC versus Allergitest på Apo
Jag skulle vilja göra en allergitest och har frågat på min VC. De kan endast erbjuda pricktest, och djuren de testar mot är hund, katt och häst. Den allergitest man kan göra på vissa Apotek, vilka djur testas mot där? Vad ska man satsa på tro, VC eller Apoteket..?
VArför bara pricktest på VC? Det borde finnas blodprov där också.
Ingen aning- jag tycker också att det borde finnas. Pricktest gjorde jag för ca 30 år sen, känns lite föråldrat som metod.
För risken finns ju att du inte reagerar på huden utan har andra symptom.
Tror du att Apotekets allergi-test är bättre? Egentligen borde jag försöka komma till en allergi-mottagning, har inte tagit tag i det bara. Jag skulle ju helst vilja testa mot många fler djur, iaf kanin, råtta, mus, fågel, marsvin- för då skulle jag veta mer säkert om testet är pålitligt.
Om du vill göra ett blodprov fråga om du kan få en remiss till en allergimotagning, om dom nu inte tar blodprov på Vc (tycker det låter lite konstigt) Fördelen med att ta ett prov på allergimotagning är att då kan du få adekvat information och hjälp om det skulle visa sig att du har en allergi. En van allergiolog vet också att man inte bara ska se till provsvaren utan även symtom.
Mvh. Silverhuldra
Känns bara lite jobbigt att jag behöver gå den vägen- först till Vc för remiss, sen till allergimottagning. Men det är väl så jag blir tvungen att göra. Jag tycker också det är konstigt att de enbart gör pricktest.
Du kan ju prova att ringa direkt till allergimotagningen, har du tur så kanske du kan bli satt på väntelista/få tid den vägen.
Mvh. Silverhuldra
Japp, får kolla upp vad det finns för ställen här i Sthlm…
http://www.cityakuten.se/sjukvard/astma-och-allergi/ Detta var första som dök opp på googlingen- kan det vara nåt tro?
Såg nu att det är 12 veckors väntetid dit
får kolla upp fler alt…
Vilken är säkrast - blodprov eller prickprov? Vad avgör resultatet?
det är svårt att säga, båda typerna av prov kan dg både falskt posetivt och falskt negativt. Många gånger börjar man med pricktest, och sen ev går vidare med blodprov. Vill man ta prov på många allergener samtidigt så brukar de nog ta blodprov.
Mvh. Silverhuldra
min mamma gjorde pricktest en gång och tog då säkert 20 st eller nåt på RYGGEN… Kom fram till att hon var allergisk mot krut, särskilt mot svartkrut.
Oj det måste vara en ovanlig allergi.
På sonen har de taget en 6 st på armen, men de kompliterade ofta med blodprov. Nu gör han bara blodprov
Mvh. Silverhuldra
Min särbo gjorde pricktest på armen för nån månad sen. Jag tänkte ta minst fyra: hund, mjölk och kvalster (Der p och Der f). Min lilla son tänkte jag ska ta kvalster och fisk, eventuellt pollen. Kan man göra på Aloe Vera????
Jag vet inte om de har Aloe Vera, men det går ju att fråga, har du tur så finns det antingen på pricktest eller blodprov, blodproven tar man numera genom ett stick i fingret.
Mvh. Silverhuldra