Ansiktssvullnad, rodnad och var
Hej!
Jag tänkte höra med er om ni varit med om något liknande det som händer min son då och då.
Jag kan börja med att berätta att sonen är kraftig atopiker utan astma och har sedan han var omkring ett halvår varit i princip täckt av eksem. Han har torra eksem, vätskande eksem, varande eksem, svarta eksem, otroligt illaluktande eksem, prickar, små små varblåsor, ja allt man kan ha i eksemväg finns på denna 7 åriga pojke.
Vi har hela hans liv experimenterat med diverse salvor, kortisonkrämer, mjukgörande, oljor, kaliumpermanganat, atarax, aerius och andra "roliga" produkter.
Ingenting hjälper. Att fullkomligt vräka på Betnovat med chinoform så han blir precis vit över kroppen på morgonen och göra samma sak på kvällen fast blanda i hälften Miniderm också och sen på med enbart Miniderm så ofta man kan hela dagarna (och även på natten om jag är vaken och han sover) är det enda som hjälper. Det går inte att få bort allt, han blir aldrig fri från skiten, men på detta viset kan man i alla fall hålla det under någolunda kontroll. Men man får aldrig sluta. Aldrig hoppa över en dag eller två. Helt och hållet åt skogen med hans hud att vräka på kortison varje dag men gör vi det inte tar det 2 veckor, sen ser han brännskadad ut över hela kroppen och allt är infekterat. Man kan inte ens sitta bredvid honom då han stinker.
Han har ingen konstaterad matallergi, men en herrans massa kontaktallergier. Det är allt från parfym till tvättmedelspulver, dörrhandtag, nycklar, bestick, mossa, lavar, tändstickor, läder, saxar, lokalbedövning etc etc, Listan är oändlig.
Okej, det var bakgrunden. För några år sedan vaknade han upp mitt i natten, hans ansikte hade svullnat upp likt en fotboll och hans ögon såg ut som golfbollar, han kunde inte öppna ögonen. Vi for till barnakuten där han fick kortison och vi blev inlagda. Detta har sedan hänt fler och fler gånger, i början mer sällan, men nu börjar det bli med bara någon-några månaders mellanrum. Eftersom läkarna inte vill att vi ska ha kortisontabletter hemma, blir det varje gång att vi måste bege oss till vårdcentralen, jourcentralen eller akuten beroende på tidpunkten.
Om han får 12 betapredtabletter lägger det sig och är över på ett dygn. Men efteråt är han precis knallröd i ansiktet och efter ett tag blir den rodnade huden extremt torr, han börjar fjälla och till slut får han som en hel skorpa över hela ansiktet. Den luktar väldigt illa och svider enormt på honom. Till sist börjar skorpan läcka gulnad extremt illaluktande vätska, vilket jag antar är var?
Efter att vi fortsätter smörja detta försvinner det till slut, men det tar 3-4-5 dagar innan hans ansikte är återställt.
Nu börjar han bli så pass stor att han inte vill gå i skolan under denna tiden.
Vi får inte mycket hjälp från läkare. Han har bytt avdelningar och läkare otaliga gånger, alla har gett gärnet och ingivet så mycket hopp i början, men när de insett att deras behandlingar inte hjälper ger de upp hoppet och säger standardmeningen… "Det kan gå bort när han blir äldre.."
Jag undrar nu om någon varit med om något liknande detta förut?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Hej och välkommen!
Oj det låter jätte jobbigt, tyvärr har jag inga tipps eller råd att ge dig, mina barn har haft atopiska eksem, men av en mycket mildare grad. De har nu i 9-14 års ålder nästan försvunnit, utom vid vintertid och kyla.
Jag kan inte annat än hålla tummarna för din son och er familj att han kommer få lindring då han blir äldre.
Mvh. Silverhuldra
Låter ju ändå som om det är något i hemmet som triggar det hela. Inte allt syns på prover etc, och när kroppen är såpass överbelastad försvinner inte problemet direkt när källan tas bort.
Finns djur i hemmet?
*skriv matdagbok, leta mönster när allergierna kommer, finns det någon gemensam nämnare? - Uteslut den en längre tid.