Allergi/astma i samband med klor?
Jag har nyligen börjat simma en gång i veckan. Dock vet jag att jag är lite känslig mot kloret då jag förra veckan badade med ytterst lite eksem. Ett par timmar senare kändes det som om min händer brann och jag hade fått massor av hemska vätskande utslag. De behandlades och jag gick till simhallen idag igen.
Denna gång upplevde jag något jag aldrig förväntat mig. Efter 45 minuter var jag tvungen att sluta simma. Halsen svullnade och snördes ihop och jag fick svårt att andas. Det påminner mig om allergisk astma vilket jag tyvärr utvecklat i samband med att jag hade smådjur förut.
Men jag hade verkligen inte förväntat mig att få en reaktion i simhallen! Har någon annan dessa problem? Kan man verkligen få astma-symtom från kloret? Jag hittar ingen info på nätet. Ansträngingen kan det inte bero på då jag simmade väldigt lugnt.
Ett problem med bassänger är ju att folk badar med smink, inte duschar ordentligt innan de går i och så… Detta leder till att klorga bildas precis ovanför vattenytan och om du är känslig kan du alldeles säkert få astma. Klor är ju förövrigt ett gift så…
Huden torkas absolut ut efter bad i badhuset så smörj verkligen in dig efter att du duschat NOGA! =)
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.