Glutenintolerant äta på restaurang?
Jag är kontaktperson åt en tjej som är glutenintolerant. Nu vill hon gå på kinarestaurang och jag blir orolig att hon ska få i sig nått som hon inte borde. Hon har inte helt koll på vad hon kan äta eller inte.
Speciellt såserna är jag orolig över att de innehåller mjöl.
Vad är era erfarenheter av kinamat och gluten?
Sara
Nej, restaurang överlag år inte om hon är väldigt känslig. En restaurang som hanterar mjöl får spårämnen även i den mat som inte innehåller gluten normalt.
Med andra ord så kan hon inte gå på restaurang alls om hon är känslig.
Ok det är ingen bra idé alltså. Tråkigt.
Sara
Det är ofta så med allergier/intoleranser tyvärr. Det är väldigt trist!
Just gluten är en av de värsta, tillsammans med nöt/jordnötsallergiker och andra extremt kraftiga allergier.
Annars kan dom flesta lätt undvika just det dom inte tål, men dessa allergener som yr runt överallt, suck 

Måste bara säga att ett snabbmatställe här i Västerås är väldigt lyhörda mot kunden, iallafall mig när jag säger att jag är jordnötsallergiker :)
Jag är glutenintolerant, fast är inte alls känslig. Jag äter normal kost varje dag, o mår inte illa eller ngt. De enda som händer är väl mer att tarmluddet försvinner, får ingen näring, blir trött & tappar hår. Men tycker personligen inte jag märker av det. Visst, tappar hår gör jag ju, men inget annat. Trött ha ja alltid varit, kan sova upp till 20h om inte mer [:
Men tror som vissa andra säger, de bli ju spår av gluten i all mat nästan vart man än är tyvärr.. :(
Just kina-mat vet jag inte… men sålänge man pratar med personalen och ser till att få glutenfritt brukar det väl inte vara några problem. Och om dom inte är kunniga så går man till ett annat ställe? Alternativt ringer och frågar innan man går dit.
Och klart det kan finnas spårämnen i all mat när man äter ute. Men det krävs ju att man är jättekänslig för att man ska få en reaktion av bara spårämnen..
#5 Även om man inte blir illamående och lider när man får i sig gluten ska man ju ta hand om sin kropp. Om du har en diagnos så har du ju fått den av en anledning… Googla lite vetja. Obehandlad celiaki kan ju ge tråkiga besvär i längden. Tex infertilitet.
Är själv glutenintolerant och kinamat plus thaimat är den mat jag kan äta flest rätter av på restaurang. Asiatiska såser innehåller för det mesta arrowrot (glutenfri). Friterad mat plus soyasåser(mörkbrun färg) innehåller gluten. Äkta kinesiska vårrullar innehåller inget gluten, men ibland beställer restaurangerna "svenska" vårrullar och då innehåller de gluten, men det här ska restaurangpersonalen kunna svara på.
Är så känslig att det är svårt att äta en gluten fri hamburgare med pommes på Mack Donalds. Det finns alltid spår av gluten i all föda som behandlas i samm kärl som gluten. Jag måste diska två gånger hemma och inte steka gluten fritt efter burgare med gluten. En smula på samma smörkniv förstör en hel dag.
Problemet är ju att resa till ex. Måste alltid ha en toa i närheten.
Var på ett kondis där de har glutenfritt bröd. Men då jag frågade om mjölkfritt fick jag i stället en the kaka med gluten utan mjölk. Blev hur sjuk som hälst.
Så nu tar jag med mig egen mat om jag ska ut. Jag vägrar att äta det jag blir sjuk av.
Dåligt att man inte får bidrag som vuxen. För allting sådant kostar ju multum.
Och allt arbete med att baka själv och laga spessial till en själv.
Kokosmjölk funkar då inte lactosfritt funkar. Sköt om er gluten för den gör en väldigt sjuk till sist. Jag hade ett tag 4-6 lösa avföringar och svimmning varje dag. Det unnar jag ingen. Blossas matte
Ja, som ovanstående skriver - se upp med friterade saker.
Såserna BRUKAR vara redda med potatismjöl eller arrowrot men man ska alltid fråga. Torkad lök slängs ibland på (friterad med vetemjöl) som dekoration :-(
Sojan brukar de flesta tåla om de inte är jättekänsliga för gluten.
Jag har ätit på kinarestauranger flera gånger och det bruakr gå bra. jag har gluten själv och är ganska känslig.
Lycka till!
Jag har varit på vissa kinarestauranger som har sushi, där är det väl främst sojasåsen som är problem (fast då är jag ju inte glutenintollerant utan bara känslig för gluten så tex sojasås äter jag)
l'm back