Allergier iFokus

Allergier

Etikettallmänt-om-allergier
Läst 5240 ggr
Imitra
0

Är jag allergisk mot mina katter?

Hejsan. Jag har haft mina katter i ungefär ett år. Har aldrig haft katter förut, bara en hund.

Min syster har dock alltid varit allergisk mot katter.

Nu är det så att under en lång tid så har jag nysit väldigt mycket och det har kliat lite i ansiktet. Har tänkt att jaja, såhär lite allergi står jag ut med , älskar ju mina katter så mycket..

Men nu är jag täppt i näsan nästan för jämnan , speciellt när jag ligger och sover. Det kliar som tusan i näsan, jag nyser hela tiden och har lite rethosta då och då.

Kan det vara något annat än katterna? Känns ju inte som att det kan det, men jag hoppas ju.. Rynkar på näsan

Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk

Madamej.blogg.se

petterssonP
0

jag har varit allergisk mot päls hela mitt liv (18år). men det började synas väl när jag hade min första kanin när jag var 6år. sen gav vi bort honom då blev det genast mkt bättre. men sen var jag alltid med grannens hund och lekte när jag var 7-9 så då hände det inget sen fick jag 3 hästar, inget hände där heller, nu har vi en hund , en katt med 5 ungar och 5 kaniner. inga tecken på allergi längre.

jag har bara använt hudlotion varje dag, tvättade händerna med tvål och vatten efter att jag har varit i kontakt med päls djur, men nu har det släppt verkar det som, får varken utslag eller täppt i näsan eller dylikt. så jag tror nog att du kan testa undvika katterna 1-3 dagar, sen håller du på med dom 1-2 dagar, slutar du att vara täppt i näsan osv när du inte är med dom, och du börjar bli täppt i näsan när du är med dom så är du troligt vis allergisk mot katter (ev pälsdjur, pälsen på alla djuren skiljer sig mkt, svårt att säga).

men om jag kunde "bli av" med min pälsallergi så kan du det också tror jag :)

AnneN
0

Imitra, när började dessa allergisymtom komma?

Blir det bättre om du inte är hemma med katterna (tex ute på gården) eller är det ingen skillnad?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Imitra
0

#2 Jag har idag varit borta hos mina svärföräldrar som bor tio mil bort, ocg genast när jag kom dit försvann symtomen.

När jag kom hem började jag nysa igen..

Madamej.blogg.se

Imitra
0

En fråga, krävs det något speciellt för att man ska få göra ett pricktest på VC?

Eller är de tvugna att låta en få det? Kan man få det gjort på ett apotek?

Madamej.blogg.se

petterssonP
0

det tror jag inte, men jag är inte allergisk längre verkar det som, men om du verkligen älskar dina katter, försök med att vara med dom mindre och använd hudlotion/tvätta händerna varje gång du har varit i kontakt med dom. så gjorde jag och nu kelar jag för fullt med dom utan att få några symptom!

AnneN
0

Imitra, då låter det absolut som att det kan vara något i ditt hem som du är allergisk mot.

För att få göra allergitest på vårdcentralen så ska det räcka med att du ringer dit och begär en tid för allergiutredning.

Ett tips: känner många pälsallergiker som trots allergier har djur hemma, men de låter inte djuren vara i sovrummet. Så du kan testa med att storstäda ditt hem ordentligt och stänga ute katterna från sovrummet. Kanske kan det hjälpa.

_**/Mvh Anne

Imitra
0

Då ska jag gå dit och prata med dom idag..

Madamej.blogg.se

[Nooway]
0

Att du inte känner av det längre betyder inte att du inte längre är allergisk.
Jag kunde knappt vara i närheten av ett pälsdjur när jag var yngre. Med åren gick det bättre och bättre. Det enda som var var att jag var sjuk väldigt ofta, året om, och väldigt länge. Gick till en allergiläkare i vintras och mycket riktigt, jag var allergisk mot en hel del. Tex. katter (ca95 av 100) jag känner inte av någonting när jag är i närheten av katter. Har till och med haft en katt i min säng en hel natt utan att känna av det. Men, är man allergisk så bör man undvika det djuret eller ta allergimedicin när man måste vara i närheten av det. Även om man inte känner av det kan man till slut få en kraftig allergichock. Om man inte undviker det man är allergisk mot så är det som om man fyller på en bägare. Då det hela tiden har fyllts på och fyllts på så rinner det över till slut och då får man en allergichock. Det kan hända imorgon, nästa vecka, nästa år eller om 5 år.

petterssonP
0

det är olika från person till person.

Mrjag
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är bästa metoden mot allergi?

[lucke]
0

Enligt mig: Undvika att ha sina djur i sovrummet, ta allergimedicin vid behov, ev använda luftrenare. Jag är superallergisk mot de flesta djur men tål mina råttor hur bra som helst, trots att jag har dem på och runt mig flera timmar per dag. Så det är lurigt med allergi…

Wand
0

Jag känner igen detta ifrån mina chinchillor. Har varit täppt samt kliig i näsan sedan de anlände hit, och jag nyser väldigt ofta + blir irriterad i halsen. 
Detta är dock inget jag lider av, och jag har lärt mig att inte bry mig om det. Det är jobbigt ibland när det inte slutar klias i näsan, men inte så mycket annars. Det är dock tråkigt att jag inte kan borra in ansiktet i deras mjuka päls utan att nysa.

Om du mot alla odds vill ha kvar dina katter så kan du prova att inte ha dem i sovrummet + äta allergitabletter varje morgon. Prova detta ett tag och se om det blir bättre, isåfall är det antagligen problemet och då får du komma fram till en lösning som passar dig.

Har du tur så kan du vänja dig - jag har lyckats vänja mig emot de flesta djur sedan jag började rida, de enda djur jag har reagerat på de senaste åren är chinchillor. Förr tålde jag inte katter, men kan inte säga något om det nu då jag inte tycker om katter och aldrig är i kontakt med dem.

Av vad jag har förstått så är det dock många som reagerar på katter pga deras saliv, mjäll och päls mer eller mindre.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

AnneN
0

Imitra hur har det gått för dig?

_**/Mvh Anne

Imitra
0

Min allergi är i princip borta.. Jag har till och med en tredje katt på besök nu som sover hos mig i sängen, och jag känner inget.

Det kan vara av en medicin jag fått (inte mot allergi men den kan vara klådstillande) eller så har allergin helt enkelt försvunnet när pollensäsongen gick över!

Madamej.blogg.se

AnneN
0

#14 vad skönt att symtomen försvunnit iallafall oavsett om det är pga medicinen eller pollensäsongen Glad

_**/Mvh Anne